Networkآموزش

آموزش آپگرید (Upgrade) و دانگرید (Downgrade) روتر میکروتیک

هر سیستم عاملی با گذشت زمان نیازمند ارتقا است. هنگام استفاده از روتر‌ های میکروتیک نیز با توجه به نیازمان اغلب نیازمند آپگرید و گاهی دانگرید سیستم عامل هستیم. در این مقاله به صورت کامل آموزش آپگرید و دانگرید روتر میکروتیک را به صورت تصویری بررسی می‌ کنیم.

دلیل آپگرید و دانگرید روتر میکروتیک

ممکن است با ارائه آپدیت برای سیستم عامل روتر میکروتیک توسط شرکت سازنده، مشکلاتی برای آن نسخه ایجاد شود و نیازمند دانگرید روتر میکروتیک باشیم یا با گذشت زمان برای رفع مشکلات نسخه فعلی و استفاده از امکانات نسخه جدید بخواهیم روتر میکروتیک را آپگرید کنیم. در ممتاز سرور با خرید پلن های سرور میکروتیک هر نسخه ای از میکروتیک که مطابق نیاز های شما، بهترین کارایی را داشته باشد، نصب خواهد شد.

بروزرسانی نسخه روتر میکروتیک، در نهایت باعث بهبود در کارایی روتر می گردد و گاهی نیز با آپگرید نسخه روتر ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم که در نسخه قبلی وجود نداشت. بنابراین دانستن نحوه Upgrade و Downgrade روتر میکروتیک ضروری است و در این مقاله ما به صورت تصویری صفر تا صد این فرایند را بررسی می کنیم.

آپگرید روتر میکروتیک

آپگرید و آپدیت روتر میکروتیک، بسیار مهم است. شرکت میکروتیک به صورت مداوم بروز رسانی هایی را برای محصولات خود قرار می دهد حتی گاهی تغییرات به صورت ماهانه صورت می گیرد بنابراین تسلط به دریافت این تغییرات الزامی است. در این مقاله روش آپدیت روتر میکروتیک با Winbox توضیح داده شده است و در ادامه نیز نحوه آپگرید و دانگرید روتر میکروتیک را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

دانلود نسخه جدید

برای آپگرید روتر میکروتیک ابتدا به صفحه دانلود سایت رسمی میکروتیک مراجعه می کنیم.

https://mikrotik.com/download

در این مرحله باید یکی از نسخه های Main Package یا Extra Package را متناسب با نسخه روتر میکروتیک خود دانلود کنیم. نسخه Main Package شامل یک فایل است و نسخه Extra Package شامل سیستم عامل روتر به همراه تمامی پکیج های اضافی در یک فایل فشرده است.

دانلود سیستم عامل روتر میکروتیک
دانلود سیستم عامل روتر میکروتیک

تا این لحظه ما وارد سایت رسمی میکروتیک شدیم و نسخه مورد نظر خود را دانلود کردیم. برای نصب نسخه جدید چند روش وجود دارد که ما به صورت کامل آن ها را بررسی می کنیم.

نصب با Winbox

یکی از روش های نصب یا آپگرید نسخه سیستم عامل روتر میکروتیک استفاده از برنامه Winbox است. ابتدا از طریق Winbox به روتر متصل می شویم و فایل دانلود شده را به پنجره Winbox، می کشیم یا فایل دانلود شده را کپی می کنیم و در قسمت Files، قرار می دهیم.

روش drag فایل به Winbox
روش drag فایل به Winbox
روش Copy و Paste فایل در File List
روش Copy و Paste فایل در File List

پس از بارگذاری، فایل نسخه جدید به صورت خودکار باز شده و پس از زمان کوتاهی فایل در آن قرار می گیرد. سپس همانند تصویر از سربرگ System گزینه Reboot را انتخاب می کنیم تا روتر مجدد راه اندازی شود. اکنون پس از اجرای مجدد Winbox تغییرات نسخه جدید قابل مشاهده است.

انتخاب گزینه Reboot از سربرگ System
انتخاب گزینه Reboot از سربرگ System

نصب خودکار از طریق System packages

اگر از RouterOS 7 استفاده می‌کنید، روش دیگری برای آپگرید روتر میکروتیک شما وجود دارد که از روش اول بسیار ساده تر است.

ابتدا برنامه Winbox را اجرا می کنیم و به روتر میکروتیک متصل می شویم. سپس مطابق تصویر زیر از سربرگ System گزینه Packages و در نهایت Check for updates را انتخاب می کنیم.

انتخاب Check for updates از بخش Packages در سربرگ System
انتخاب Check for updates از بخش Packages در سربرگ System

پس از انتخاب گزینه Check for updates پنجره ای به ما نمایش داده می شود که اطلاعات نسخه جدید در آن قابل مشاهده است. با انتخاب گزینه Download نسخه جدید دانلود می‌ شود و در صورت انتخاب گزینه Download & Upgrade علاوه بر دانلود نسخه جدید، فرایند نصب آن نیز به صورت خودکار شروع می شود.

دانلود و نصب خودکار
دانلود و نصب خودکار

دانگرید روتر میکروتیک

همانطور که گفته شد، گاهی اوقات به دلیل وجود باگ در نسخه جدید یا استفاده از ویژگی خاص در نسخه قدیمی سیستم عامل، نیازمند دانگرید هستیم. فرایند دانگرید روتر میکروتیک نیز مشابه فرایند آپگرید روتر میکروتیک است. ابتدا به سایت رسمی میکروتیک مراجعه می کنیم و نسخه مورد نظر خود را از بخش آرشیو نسخه ها دانلود می کنیم.

https://mikrotik.com/download/archive
صفحه دانلود نسخه های سیستم عامل میکروتیک
صفحه دانلود نسخه های سیستم عامل میکروتیک

پس از دانلود نسخه مورد نظر، می توانیم آن را وارد Winbox کنیم و فرایند نصب نسخه مورد نظر را شروع کنیم.

وارد سربرگ System و گزینه Packages می شویم و تمامی پکیج های موجود را به نسخه مورد نظر دانگرید می کنیم.

دانگرید تمامی پکیج ها
دانگرید تمامی پکیج ها

پس از انجام این مراحل، دانگرید با موفقیت انجام می شود.

جمع بندی کلی

همانطور که گفته شد گاهی اوقات با توجه به نیازمان یا برای رفع مشکلات نسخه فعلی می خواهیم سیستم عامل روتر میکروتیک را آپگرید یا دانگرید کنیم. در این مقاله ما دلایل کلی آپگرید و دانگرید روتر های میکروتیک را بررسی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا