Hostingمفاهیم پایه

تفاوت آی پی اشتراکی با آی پی اختصاصی- کدام یک بهتر است؟

اگر به دنبال یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب می گردید، ممکن است به هزاران گزینه قابل تغییر و یا پکیج ها و پلن های متفاوت و مختلف برخورده باشید. همه می دانیم که هر چه تعداد گزینه های انتخابی بیشتر باشد، تصمیم گرفتن سخت تر می شود و وقتی صحبت از انتخاب مهمی مانند خدمات میزبانی می شود، احتمالاً در انتخاب حساس تر می شوید. یکی از چیز هایی که می تواند در تصمیم گیری بهتر به شما کمک کند، دانستن نوع آی پی سرور است. از ارائه دهنده خدمات هاستینگ خود بپرسید که آدرس آی پی ای که با هر پلن هاستینگ ارائه می دهند، آی پی اشتراکی است یا اختصاصی؟

در ممتاز سرور برای سرویس های vps هیچ آی پی اشتراکی وجود ندارد و تمامی سرور های مجازی آدرس IP منحصر بفرد خود را دارند.

مطالب زیادی در وب در مورد تفاوت بین آدرس های آی پی اختصاصی و اشتراکی، اهمیت آن ها، موارد استفاده از هر کدام و غیره وجود دارد. نظرات زیادی وجود دارد و در حالی که تفاوت هایی بین این دو وجود دارد، معمولا برای اکثر صاحبان سایت مهم نیست.

آدرس آی پی چیست و چه ارتباطی با میزبانی وب سایت دارد؟

منبعی آدرس IP را اینگونه تعریف می کند: “رشته ای منحصر به فرد از اعداد جدا شده با نقطه که هر دستگاه کامپیوتری (Device) را با استفاده از پروتکل اینترنت برای برقراری ارتباط از طریق یک شبکه شناسایی می کند.

احتمالاً این همان چیزی است که در مورد آدرس IP می دانید. اما این درواقع یک بخش کوچک از دانش جامع شبکه است. آدرس IP همان آدرسی است که کامپیوتر شما دارد و آن را متصل به اینترنت نگه می دارد. وقتی کاری را به صورت آنلاین انجام می دهید، آدرس آی پی شما همان چیزی است که وب با توجه به آن می داند که اطلاعات را باید برای شما ارسال کند.

در واقع آدرس آی پی شما مانند یک آدرس برگشتی در نامه ای است که ارسال می کنید.

مانند کامپیوتر شخصی، سروری که وب سایت شما روی آن است نیز یک آدرس آی پی دارد. وقتی می خواهید DNS را تنظیم کنید، به آدرس آی پی سرور خود نیاز دارید تا همه چیز به درستی انجام شود. معمولاً می توانید آدرس IP را در داشبورد میزبان وب خود پیدا کنید. در کامپیوتر نیز چند روش برای پیدا کردن آدرس آی پی وجود دارد که برای اطلاعات بیشتر در مورد آن ها می توانید به پست دیگر ما مراجعه کنید.

هنگامی که شخصی آدرس و دامنه وب سایت شما را تایپ می کند، مرورگر ابتدا آن را به آدرس آی پی ترجمه می کند تا بفهمد داده های سایت شما را در چه سروری پیدا کند. اینجاست که همه چیز کمی پیچیده می شود. بسته به پشته فناوری ارائه دهنده خدمات میزبانی و راه اندازی سرور، می توان به سایت شما یک آدرس آی پی اختصاصی یا یک آدرس آی پی اشتراکی اختصاص داد.

آدرس آی پی اختصاصی چیست؟

یک آدرس آی پی اختصاصی یک رشته منحصر به فرد است که فقط به وب سایت شما اختصاص داده می شود. در واقع، اگر شخصی آدرس آی پی منحصر به فرد شما را در نوار جستجوی مرورگر اینترنتی خود (به جای نام دامنه شما) تایپ کند، می تواند مستقیماً وب سایت شما را ببیند.

آدرس آی پی اشتراکی چیست؟

یک آدرس آی پی اشتراکی یک آدرس مشترک است که می تواند به چندین وب سایت اختصاص داده شود. معمولاً آدرس‌ های آی پی اشتراکی را در پلن سرور های اشتراکی یا هاست وردپرس مبتنی بر هاست ابری خواهید دید.

برای توضیح کامل تفاوت بین آدرس های آی پی اختصاصی و آدرس های آی پی اشتراکی، بهتر است آن ها را با توجه کیفیت هایی که برای صاحبان سایت مهم است مقایسه کنید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه آدرس‌ های آی پی بر گواهی‌ های SSL، عملکرد و امنیت سایت و سئو تأثیر می‌ گذارند.

تفاوت آی پی اشتراکی با آی پی اختصاصی
سمت راست، آی پی اختصاصی و سمت چپ، آی پی اشتراکی

چه نوع آدرس آی پی برای SSL بهترین است؟

امروزه هیچ تفاوتی بین آدرس های آی پی اختصاصی و آدرس آی پی اشتراکی در زمینه SSL وجود ندارد. چندین سال پیش، درست بود که برای رمزگذاری سایت خود با گواهی SSL، به یک آدرس آی پی اختصاصی نیاز داشتید. اما امروزه، اکثر ارائه دهندگان سرویس های هاستینگ از جمله ممتاز سرور، از فناوری های جدید استفاده می کنند که به سرور اجازه می دهد از چندین گواهی SSL در یک آدرس آی پی استفاده کند. به لطف این فناوری، می توانید بدون توجه به نوع آدرس آی پی ای که استفاده می کنید، گواهی SSL را به سایت خود اضافه کنید.

کدام نوع آدرس آی پی برای امنیت و عملکرد سایت بهتر است؟

هم آدرس های آی پی اشتراکی و هم آدرس های IP اختصاصی برای امنیت و عملکرد سایت عالی هستند. سروری که سایت شما روی آن قرار دارد خیلی بیشتر از اینها امنیت دارد!

یکی از بزرگ ترین کلیشه ها در مورد آدرس های آی پی این است که یک آدرس آی پی اشتراکی فقط منتسب به یک هاست اشتراکی است. در حالی که برخی از میزبان‌ های وب اینگونه عمل می‌ کنند، برخی دیگر از آدرس‌ های IP بیشتری در یک سرور استفاده می‌ کنند و در عین حال منابع خود را به تمام سایت هایی که میزبانی می کنند می‌ دهند.

نکته: بسته به معماری سرور میزبان وب شما، سایت شما ممکن است از چندین آدرس IP برای خدمات مختلف استفاده کند!

از آنجایی که هر سایتی منابع خاص خود را دارد، با وجود استفاده از آدرس های آی پی اشتراکی، هیچ ترسی از تاثیرگذاری سایت متفاوت بر سایت شما وجود ندارد. با سرور های اشتراکی، اگر سایت دیگری در همان سرور با چیزی مانند افزایش ترافیک یا هک شدن مواجه شود، سایت شما می تواند مشکلات عملکرد یا امنیتی را تا حدودی تجربه کند. این یکی از دلایل مهم استفاده از VPS یا VDS به جای هاست اشتراکی است.

هر دوی این سرویس های میزبانی، ویژگی هایی از جمله آی پی اختصاصی، جداول مسیریابی و فایروال دارند و می توانند در مواردی با توجه به نیاز شما گزینه بهتری باشند. اگر هنوز تفاوت سرور خصوصی مجازی VPS و سرور اختصاصی مجازی VDS را متوجه نشده اید، توصیه می کنیم به راهنمای ما در مورد مقایسه VPS و VDS مراجعه کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که همه این ها در مورد سروری است که سایت شما روی آن میزبانی شده است، نه نوع آدرس آی پی ای که استفاده می کند.

آدرس های آی پی چگونه بر سئو تاثیر می گذارند؟

پاسخ کوتاه: تأثیری نمی گذارد!

نوع آدرس آی پی که برای سایت خود استفاده می کنید تأثیر مستقیمی بر سئو و رتبه گوگل شما ندارد. جان مولر، تحلیلگر روند های وب مستر از گوگل، این موضوع را در یک ویدیو تأیید کرده است.

“آدرس آی پی یکسان واقعاً برای ما مسئله ای نیست. واقعاً معمول است که سایت‌ ها در یک آدرس آی پی قرار بگیرند. این نوعی روش کار اینترنت است. بسیاری از CDN ها از آدرس IP یکسانی برای سایت های مختلف استفاده می کنند، و این نیز کاملاً بهینه و خوب است.”

جان مولر

به یاد دارید که عده ای می گفتند “بهترین” روش قدیمی سئو برای بهبود رتبه، ایجاد دامنه های متعدد با محتوای یکسان برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص و ایجاد لینک های ورودی است؟ هزینه کمتر هاست اشتراکی انجام این کار را بسیار آسان کرده است، و از آنجایی که آن سایت ها همه یک سرور به اشتراک می گذارند، آدرس IP را نیز به اشتراک می گذارند. این احتمالاً دلیلی است که شایعه مبنی بر مضر بودن آی پی اشتراکی برای سئو ایجاد شده است، در حالی که مشکل اصلی همیشه محتوای تکراری بوده است، نه آی پی!

توصیه جان مولر؟

“بنابراین آنچه که من توصیه می کنم اینجا انجام دهید این است که سعی کنید یک قدم به عقب بردارید و روی سایت های کمتری تمرکز کنید، اما آن ها را واقعاً قوی و واقعاً خوب و منحصر به فرد کنید. به طوری که محتوای منحصر به فرد و محصولات منحصر به فردی داشته باشند. بنابراین شما نیازی به یک مجموعه از تعداد زیادی سایت مختلف ندارید که اساساً همان کار را انجام می دهند.”

جان مولر

به عبارت دیگر، اگر نگران سئو هستید، روی محتوای خود تمرکز کنید (و نگران آدرس آی پی خود نباشید).

نتیجه

در آخر، یادآور می شویم که نوع آی پی تأثیری بر عملکرد سایت شما نخواهد گذاشت! به زبان ساده، آی پی فقط راهی برای شناسایی وب سایت شماست. مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که تا زمانی که روش های وب سایت ایمن مانند نصب گواهی SSL دارید و از یک ارائه دهنده خدمات میزبانی مطمئن و با کیفیت بالا خدمات می گیرید، آدرس IP شما چیزی نیست که نگران آن باشید.

منبع: getflywheel

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا