SecurityServerآموزش

امنیت در وب سرورها

امنیت در وب سرور ها یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران وب سایت، مسئولین سرور ها و یا حتی کاربرانی که از خدمات هاستینگ استفاده می کنند، می باشد. در لینوکس ابزار های بسیاری وجود دارد که به ما کمک می کند امنیت سرور مان را تامین کنیم.

کارشناسان مختلف برای تامین امنیت وب سرور ها از روش های بسیاری استفاده می کنند. این روش ها با توجه به مهارت استفاده از آن ها متفاوت می باشد. حملات مختلف هکری با مشخصات مختلف و خرابکاری های گوناگون ثابت کرده است که امنیت وب مهمترین مسئله برای هر شغلی است که عملیات خود را بصورت آنلاین انجام می دهد.

در این مقاله قصد داریم روش های حفظ امنیت در وب سرور ها را به شما عزیزان آموزش بدهیم، با ما همراه باشید.

امنیت وب سرور
وب سرور ها، یکی از هدفمند ترین چهره های عمومی یک سازمان اند.

وب سرور ها، یکی از هدفمند ترین چهره های عمومی یک سازمان اند، به دلیل داده های حساسی که این سازمان ها در وب سرور ها دارند و کوچکترین صدمه به این اطلاعات باعث می شود تا امنیت داده های آن سازمان به خطر بیوفتد.

امنیت یک سرور وب به همان اندازه تأمین امنیت وب سایت یا برنامه های تحت وب و شبکه اطراف آن بسیار مهم است. اگر یک برنامه وب مطمئن و یک وب سرور ناامن یا همچنین بالعکس داشته باشید، باز هم تجارت شما با خطر بزرگی مواجه است.

مواردی که برای امنیت در وب سرورها لازم است

در بخش زیر قصد داریم برای شما عزیزان روش هایی را ذکر کنیم که باتوجه به آن ها می توانید امنیت وب سرور خود را تامین کنید.

1. خدمات غیر ضروری را حذف کنید

هنگامی که شما سیستم عامل مورد استفاده در سرورتان را نصب می کنید، بعضی برنامه ها به طور پیش فرض به همرا سیستم عامل شما نصب می شوند که اکثرا این نرم افزار ها از امنیت مناسبی برخوردار نیستند. یکی از روش هایی که می توانید امنیت وب سرورتان را حفظ کنید این موضوع است که این برنامه ها را حذف و یا غیر فعال کنید تا در وب سرورتان باعث نفوذ هکر ها نشوند.

امنیت وب سرور
خدمات غیر ضروری را حذف کنید.

این خدمات سرویس هایی هستند مانند خدمات ریجستری از راه دور، RAS و غیره که باعث می شوند پورت های بیشتری برای نفوذ هکر ها به وب سرورتان باز باشد. این خدمات را غیر فعال و یا خاموش کنید تا دفعه بعدی که سرور روشن شد، آن ها به طور خودکار شروع به فعالیت نکنند.

همچنین غیر فعال کردن خدمات غیر ضروری باعث آزاد شدن منابع سخت افزاری سرورتان می شود و همچنین باعث افزایش کارایی سرور شما نیز می شود.

2. دسترسی از راه دور

اگرچه امروزه عملی نیست و این کار بسیار دشوار است اما، در صورت امکان، مدیران سرور باید به صورت محلی وارد سرورهای وب شوند و تنظیمات خود را مدیریت کنند.

در صورت نیاز به دسترسی از راه دور ، باید با استفاده از پروتکل های تونل زنی و رمزگذاری مطمئن شوید که اتصال از راه دور به درستی برقرار شده است. استفاده از نشانه های امنیتی و سایر نشانه های منفرد در تجهیزات و نرم افزارها یک روش امنیتی بسیار خوب است.

امنیت وب سرور
تا حد امکان از دسترسی از راه دور استفاده نکنید!

دسترسی از راه دور همچنین باید به تعداد مشخصی از IP ها و فقط به حساب های خاص محدود شود. همچنین استفاده از رایانه های عمومی یا شبکه های عمومی برای دسترسی از راه دور به سرورهای شرکتها، از جمله در کافینت ها یا شبکه های بی سیم عمومی، بسیار مهم است و ممکن است باعث نفوذ شود.

3. محیط توسعه، آزمایش و تولید جداگانه

از آنجا که ایجاد یک نسخه جدیدتر از یک برنامه وب در سرور، آسان تر و سریع تر برای توسعه دهنده است، بسیار معمول است که توسعه و آزمایش برنامه های وب به طور مستقیم بر روی سرورهای تولیدی انجام می شود. یافتن نسخه های جدیدتر از یک وب سایت خاص یا برخی از محتواهایی که نباید در دایرکتوری هایی مانند / test / ، / new / یا سایر زیر فهرست های مشابه در دسترس عموم باشد، یک اتفاق رایج در اینترنت است.

امنیت وب سرور
محیط توسعه، آزمایش و تولید جداگانه

از آنجا که چنین برنامه های وب در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارند ، آنها تمایل به تعدادی از آسیب پذیری ها، عدم اعتبار سنجی ورودی دارند و استثنائات مناسبی را انجام نمی دهند. چنین برنامه هایی با استفاده از ابزارهای رایگان موجود در اینترنت به راحتی توسط کاربر مخرب قابل کشف و بهره برداری هستند.

4.محتوای برنامه وب و برنامه نویسی سمت سرور

برنامه های وب یا پرونده های وب سایت و اسکریپت ها همیشه باید در یک قسمت جداگانه یا درایو غیر از سیستم عامل، سیاهه ها و فایل سیستم های دیگر قرار داشته باشند.

امنیت وب سرور

از طریق تجربه ما آموخته ایم که هکرهایی که به فهرست دایرکتوری وب دسترسی پیدا کرده اند، قادر به سوء استفاده از سایر آسیب پذیریها بودند و توانسته اند یک قدم جلوتر بروند و امتیازات خود را برای دسترسی به داده ها روی کل دیسک، از جمله بعضی عملیات، افزایش دهند. کاربران مخرب به اجرای هر دستور سیستم عامل دسترسی دارند و نتیجه آن کنترل کامل سرور وب است.

5. مجوزها و امتیازات

مجوزهای خدمات پرونده و شبکه نقش مهمی در امنیت سرور وب بازی می کنند. اگر یک موتور وب سرور از طریق نرم افزار سرویس شبکه به خطر بیفتد، کاربر مخرب می تواند از حسابی که سرویس شبکه در آن اجرا می کند برای انجام وظایف مانند اجرای پرونده های خاص استفاده کند. بنابراین بسیار مهم است که همیشه حداقل امتیازات لازم برای اجرای یک سرویس شبکه خاص، مانند نرم افزار وب سرور را اختصاص دهید.

امنیت وب سرور
مجوزها و امتیازات

همچنین اختصاص حداقل امتیازات به کاربر ناشناس که برای دسترسی به وب سایت، فایل های برنامه وب و همچنین بایگانی داده ها و پایگاه داده ها لازم است بسیار مهم است.

6. همه بخشهای امنیتی را به موقع نصب کنید

اگرچه داشتن نرم افزار کاملاً پچ لزوماً به معنای امنیت کامل سرور شما نیست، اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که، به روزرسانی سیستم عامل و سایر نرم افزارهای دیگر که روی آن جدید ترین پچ های امنیتی اجرا می شوند، بسیار مهم است. تا به امروز، هنوز هم حوادث هکری رخ می دهد زیرا هکرها از این مزیت استفاده کرده و از سرورها و نرم افزارهای بدون پچ سوء استفاده کرده اند.

امنیت وب سرور
همه بخشهای امنیتی را به موقع نصب کنید.

7. حساب های کاربری

حسابهای کاربری پیش فرض استفاده نشده ایجاد شده در هنگام نصب سیستم عامل باید غیرفعال شود. همچنین لیست طولانی نرم افزاری وجود دارد که هنگام نصب، حساب های کاربری در سیستم عامل ایجاد می کنند. این قبیل حسابها همچنین باید به درستی بررسی شوند و مجوزها باید تغییر کنند. اکانت های ساخته شده در حساب مدیر باید تغییر نام داده شود، برای کاربر root در نصب linux / unix هر مدیر که به وب سرور دسترسی پیدا می کند، باید دارای حساب کاربری مخصوص به خود باشد، با امتیازات لازم.

سعی کردیم در این مقاله روش هایی را برای شما عزیزان متذکر شویم تا بتوانید تقریبا امنیت وب سایت خود را تامین کنید اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر شما دوره های امنیت را به طور کامل پشت سر نگذاشته اید، حتما با مشاوران ممتاز سرور مشورت کنید. زیرا امنیت وب سرور بحثی نیست که شخصی بخواهد با بی تجربگی خود، آن را به خطر بندازد و برای مدیر وب سایت باعث دردسر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا