NetworkSecurityآموزش

معرفی نرم افزار WireGuard و کاربرد های آن

پروتکل WireGuard محبوبیت بسیار زیادی را از آن خود کرده است. تا جایی که شخصیت های بزرگ فناوری و برنامه نویسی مانند لینوس توروالدز، خالق لینوکس، نرم افزار WireGuard را به عنوان یک “اثر هنری” در مقایسه با پروتکل های VPN دیگر مانند OpenVPN و IPSec تحسین کرده اند. یک بررسی های انجام شده نشان می دهد که این پروتکل بسیار سریع‌تر از سایر پروتکل‌ها متصل و مجدداً وصل می‌شود و انتخاب‌های رمزنگاری آن نیز امنیت بیشتری نسبت به سایر گزینه ها دارد.

در این مقاله همه چیز را درباره این نرم افزار و کاربرد های آن بررسی خواهیم کرد تا در آینده به صورت کارآمد از این پلتفرم استفاده کنید.

پروتکل WireGuard VPN

WireGuard یک پروتکل VPN است — راهی که یک کلاینت (مانند رایانه یا تلفن شما) با سرور VPN ارتباط برقرار می کند. همچنین WireGuard نرم افزاری است که می توانید روی دستگاه های مختلف خود اجرا کنید که به بهترین شکل کار می کند.

این نرم افزار فقط از UDP پشتیبانی می کند که از پروتکل های handshake استفاده نمی کند. این یکی از دلایلی است که باعث می شود سرعت آن بسیار بالا باشد. همچنین می تواند از بررسی هایی که OpenVPN TCP باید انجام دهد رد شود.

مزایا و معایب WireGuard

مزایا و معایب WireGuard

نرم افزار WireGuard یک تغییر دهنده بازی در دنیای VPN است و دارای مزایای بزرگی است که نقش مهمی در بخش امنیت سایبری ایفا می کند. در اینجا، می توانید ببینید که چرا این تونل به همان اندازه که با ارزش است، معایبی نیز دارد:

  • چابکی: WireGuard به سرعت متصل می شود، حتی زمانی که در سراسر شبکه رومینگ می کنید. در شرایطی که سایر پروتکل‌های VPN از کار می‌افتند، این پروتکل همچنان متصل می‌ماند. سایر پروتکل‌های VPN گاهی اوقات در مقایسه ناپایدار هستند.
  • امنیت: در مقایسه با سایر نرم‌ افزار های VPN، نرم افزار WireGuard ابزار های اولیه رمزنگاری هوشمند و مدرن با پیش‌فرض‌های ایمن را انتخاب می‌کند. به علاوه، در رابطه با پروتکل‌های قدیمی‌تر بسیار کوچک و ساده است، به این معنی که محققان امنیتی می‌توانند خیلی راحت‌تر آن را بررسی کنند.
  • سرعت: WireGuard از کد رمزنگاری سریع استفاده می کند. بعلاوه، مؤلفه سطح پایین آن در هسته لینوکس (روی سرور ها و دسکتاپ لینوکس) زندگی می کند، که باعث می شود سریع تر از VPN های دیگر باشد.
  • سهولت استقرار: نصب هر دو بخش کلاینت و سرور نرم افزار WireGuard بسیار آسان است. می‌توانید برنامه‌های آماده برای دسکتاپ مشتریان و دستگاه‌های تلفن همراه را تهیه کنید و به راحتی استفاده کنید. در سمت سرور، راه اندازی WireGuard خیلی سخت تر از پیکربندی SSH نیست، کاری که تقریباً هر متخصص فناوری اطلاعات با آن آشنا است.

با این حال، برای به دست آوردن امکانات عالی، باید در ازای آن چیزی را فدا کنیم. WireGuard نیز با برخی از مشکلات همراه است:

  • پشتیبانی: اگرچه WireGuard نرم افزار های کلاینت را برای هر پلتفرم اصلی ارائه می دهد، اما بدون نرم افزار اضافی به جز در برخی از توزیع های لینوکس کار نمی کند. اگر می خواهید از VPN در دستگاهی استفاده کنید که نمی توانید برنامه ها را نصب کنید، باید از پروتکل دیگری استفاده کنید.
  • ابهام: پروژه WireGuard به دنبال ساخت VPN نیست که با بازرسی deep-packet مقابله کند. برای مثال، اگر می‌خواهید از فایروال بزرگ چین عبور کنید، WireGuard به تنهایی این کار را انجام نمی‌دهد. با این حال، معماری WireGuard به آن اجازه می دهد تا از تونل های مبهم به عنوان یک لایه در بالا پشتیبانی کند.

نحوه کار نرم افزار WireGuard

WireGuard از پیشرفته ترین روش های رمزنگاری و کد شبکه برای ایجاد یک تونل رمزگذاری شده بین دو دستگاه بر اساس رمزگذاری متقارن و غیره استفاده می کند. با استفاده از برخی استراتژی های هوشمندانه، حتی زمانی که آدرس IP دستگاه مشتری تغییر می کند، این پروتکل هنوز کار می کند. به عنوان مثال، می‌توانید شبکه خود را از اینترنت تلفن همراه به Wi-Fi تغییر دهید بدون اینکه سی ثانیه منتظر بمانید تا VPN دوباره وصل شود.

امنیت WireGuard چگونه است؟

WireGuard یک پروتکل تونل زنی امن است. در واقع، به دلیل استفاده از رمزنگاری مدرن و کاملاً تأیید شده، WireGuard یکی از امن ترین پروتکل های VPN موجود است. بدون به خطر انداختن سرور VPN یا دستگاه مشتری شما، یک مهاجم خارجی نمی تواند اطلاعات زیادی در مورد browsing شما داشته باشد.

امنیت WireGuard

چیزی که بدون شک به ایمنی آن کمک می کند این است که کد آن بسیار ساده است و از خطوط کد کمتری نسبت به OpenVPN استفاده می کند. هرچه تنظیمات پیچیدگی کمتری داشته باشند، کمتر مستعد خطا ها و پیکربندی‌های نادرست هستند. همه این ها به ایمنی کلی شما می افزاید.

همچنین از آنجایی که WireGuard از رمزنگاری سریع‌تری استفاده می‌کند و در هسته لینوکس اجرا می‌شود، می‌تواند در انتقال داده‌ها سریع‌تر از پروتکل‌های دیگر باشد. با این حال، احتمالاً متوجه این واقعیت خواهید شد که WireGuard سریع تر متصل می شود. در ادامه نحوه مقابله با دو پروتکل جایگزین WireGuard آمده است:

WireGuard در مقابل OpenVPN

بررسی ها نشان داد که WireGuard پروتکل OpenVPN را در سرعت خام حدود 15٪ در شرایط عادی شکست داد. وقتی OpenVPN به حالت کندتر TCP محدود شد، WireGuard 56٪ سریع تر بود. در حالی که مقایسه در بهترین حالت تفاوت شگفت انگیزی نیست، قطعاً افزایش سرعت WireGuard را احساس خواهید کرد، به خصوص در دانلود های سنگین.

OpenVPN و WireGuard هر دو منبع باز هستند، آسیب پذیری های بسیار کمی دارند و برای راه اندازی در اکثر دستگاه ها به فایل های پیکربندی اضافی نیاز دارند. تفاوت این است که WireGuard از کتابخانه های رمزنگاری بسیار پیشرفته تری استفاده می کند و بسیار کارآمدتر است. علاوه بر این، پروتکل WireGuard بر عمر باتری به طور قابل توجهی کمتر از OpenVPN تأثیر می گذارد.

WireGuard در مقابل IPSec/IKEv2

رقبای نرم افزار WireGuard

IPSec نیز یک پروتکل سریع و نسبتاً جدید است. با این حال، WireGuard دو مزیت دارد: رمز های اولیه رمزنگاری آن ممکن است سریع تر باشند و در هسته لینوکس تعبیه شده است. یک آزمایش نشان داد که IPSec در یک موقعیت خاص WireGuard را شکست داد، در حالی که WireGuard به طور مداوم سریع‌تر بود.

تفاوت بین IKEv2 و WireGuard این است که اولی به طور پیش فرض در اکثر دستگاه ها پشتیبانی می شود. برای WireGuard، باید فایل های اضافی را نصب کنید. اگرچه، با کتابخانه‌های رمزنگاری مدرن‌تر خود همخوانی دارد. IKEv2 در بحث CPU-intensive خیلی فشرده نیست و در اکثر موارد استفاده سریع خواهد بود.

منبع: cybernews.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا