Securityآموزش

متخصص امنیت سایبری کیست و چه وظایفی دارد؟

متخصص امنیت سایبری مسئول برقراری امنیت در مراحل توسعه سیستم های نرم افزاری، شبکه ها و دیتا سنترها است. متخصصان باید آسیب پذیری ها و خطرات موجود در سخت افزار و نرم افزار را جستجو کنند. آن ها هرگونه حمله و نفوذ و دخالت را کنترل می کنند. متخصص امنیت باید با بستن هرگونه آسیب پذیری امنیتی، تهدیدهای احتمالی یا اقدام به نقض را تشخیص دهد. آن ها در زیرساخت های شبکه firewalls ایجاد می کنند.

متخصص باید اقدامات امنیتی را برای هرگونه اطلاعات پیشنهاد کند. آن ها باید استراتژی ها و سیستم های دفاعی مختلفی را در برابر متجاوزان طراحی کنند. متخصص امنیت سایبری سیستم ها را برای هرگونه فعالیت غیرمعمول رصد می کند. آن ها پروتکل های متقابل انجام می دهند و حوادث را گزارش می دهند. متخصصان استراتژی های امنیتی و دفاعی را بررسی و ارزیابی می کنند. ایجاد سیستم ها و پروتکل های دفاعی جدید به عهده متخصص امنیت سایبری است.

مطالعه بیشتر: امنیت سایبری چیست؟

متخصص امنیت لایه های جدید حفاظتی را ایجاد کرده و سیستم های امنیتی را به روز می کند. باید مجوزها و امتیازاتی را به کاربران مجاز اعطا کند. همچنین سیستم های دفاعی را بررسی کرده و گزارش هایی را بر اساس نتایج آزمون ارائه دهد. این متخصص امنیت سایبری است که مسئول تشخیص عیب یابی در مورد هرگونه تغییر در اطلاعات و تأیید هرگونه نقض غیرقابل شناسایی است.

افراد حرفه ای باید خود را با روندها و رویه های جدید به روز کنند. آن ها مسئول تجزیه و تحلیل روش های جدید نفوذ هستند. متخصص امنیت از هرگونه حمله برای دستیابی به اطلاعات بدون اعتبار صحیح جلوگیری می کند. آن ها از نفوذ به فایروال ها و سایر برنامه های امنیتی جلوگیری می کنند. این متخصص امنیت سایبری است که استانداردها، دستورالعمل ها و رویه های امنیت اطلاعات را تهیه و اجرا می کند.

متخصصان امنیت باید اسناد کنترل امنیت IT را حفظ کنند. شکاف های امنیتی را تشخیص دهند و یک برنامه عملیاتی تهیه کنند. آن ها باید توصیه هایی را پیشنهاد دهند، سیاست های امنیتی ایجاد کنند و اطمینان حاصل کنند که آن ها را در حین اجرا پشتیبانی می کنند. متخصص امنیت سایبری بر سیستم های در حال ظهور IDS / IPS نظارت می کند. آن ها در مورد سیاست های امنیتی و مسائل امنیتی مختلف آگاهی ایجاد می کنند.

این متخصص از پروژه های امنیت سایبری مراقبت می کند و از دستیابی آن ها به اهداف امنیت سایبری اطمینان حاصل می کند. آن ها در هماهنگی نزدیک با ذینفعان و سایر گروه های مرتبط با امور مربوط به امنیت سایبری کار می کنند. این متخصص عملیات امنیت سایبری مانند مهندسی مجدد فرآیند، اتوماسیون و مستندات را ارائه می دهد. متخصصان مسائل امنیتی سایبری را تشخیص می دهند و در جهت فروسازی آن ها اقداماتی موثر انجام می دهند.

متخصص امنیت سایبری

آن ها به حالت آماده به کار، حوادث امنیت سایبری را پشتیبانی می کنند. ارزیابی های امنیتی برنامه های سفارشی را برای ریسک دارایی مشتری محور و خط مشی شرکت انجام می دهند. آن ها ارزیابی آسیب پذیری، ممیزی پیکربندی سیستم عامل ها، وب سرورها و پایگاه های داده را پیاده سازی می کنند. متخصص الگوهای قابل مقایسه، ویژگی های ناامن و فعالیت های مخرب را در زیرساخت ها شناسایی می کند. آن ها درک عمیقی از روش تست OWASP نیز باید داشته باشند.

متخصص امنیت سایبری پروژه هایی را در Dynamic Application Security Testing اجرا می کند. ارزیابی های امنیتی برنامه را برای مشتری سفارشی می کنند. بررسی شخصی کد برنامه ASP.NET/JAVA را برای مشتریان انجام می دهند. متخصصان از پروژه های مربوط به بررسی کد امنیتی / Static Application Security Test مراقبت خواهند کرد. این متخصص امنیت است که پروژه های امنیتی برنامه مانند کیفیت و تحویل به موقع را کنترل می کند.

متخصصان جلساتی را برای تأیید سوالات مشتری و تأیید پذیرش محصولات قابل تحویل پروژه ترتیب می دهند. متخصص امنیت سایبری گزارش های تلفیقی و مقایسه چندین آسیب پذیری و ابزارهای مختلف خودکار را ارائه می دهد. آن ها براساس خطرات شرکت و درجه ریسک سفارشی را برای آسیب پذیری ها ارائه می دهند. متخصص امنیت با نگرانی های مشتری در رابطه با اجرای پروژه، تأثیر بر خدمات، تولید و کیفیت محصولات قابل تحویل مقابله خواهد کرد.

متخصص امنیت سایبری نقاط ضعف را ردیابی می کند و برای اطمینان از بسته شدن آسیب پذیری ها با تیم های شبکه داخلی همکاری می کند. آن ها باید با ابزارهای مختلف امنیتی مانند Burp Suite ، Nmap ، Nessus ، Qualys ، Metaspolit و … کاملاً آشنا باشند. متخصصان باید برای حل مشکلات فنی با مشتریان هماهنگ شوند.

به طور خلاصه متخصص امنیت سایبری کسی است که :

  • به دنبال ایجاد امنیت در مراحل توسعه سیستم های نرم افزاری، شبکه ها و مراکز داده
  • به دنبال آسیب پذیری و خطرات موجود در سخت افزار و نرم افزار
  • یافتن بهترین راه برای تأمین زیر ساخت فناوری اطلاعات یک سازمان
  • ساخت firewall در زیرساخت های شبکه
  • کنترل مداوم حملات و نفوذها
  • وقتی متخصص امنیت سایبری تهدید بالقوه یا اقدام به نقض را پیدا کند، آسیب پذیری امنیتی را می بندد.
  • شناسایی مجرم و برقراری ارتباط با پلیس در صورت لزوم

مطالعه بیشتر: اهداف حملات سایبری کدام اند؟ و اهداف امنیت سایبری چیست؟

مهارت های کلیدی برای متخصصان امنیت سایبری

  • مهارت و دانش IT قوی از جمله سخت افزار، نرم افزار و شبکه ها
  • توجه دقیق به جزئیات
  • امکان استفاده از منطق و استدلال برای شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم های IT
  • داشتن رویکرد قانونی در برابر چالش ها
  • درک عمیق از نحوه کار هکرها و توانایی همگام سازی با سرعت سریع تغییر در دنیای مجازی
  • امکان جستجوی آسیب پذیری در زیرساخت های فناوری اطلاعات

چشم انداز شغلی

طبق آمارهای اخیر اداره آمار کار ایالات متحده، انتظار می رود در سال های 2014 تا 2024 رشد 18 درصدی فرصت های شغلی برای این حوزه به وجود آید. این آمار بیشتر از مقدار متوسط محاسبه شده و 7% بیشتر از متوسط مشاغل دیگر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا