Web Design

مقایسه نرم افزار های Adobe XD و Sketch

رقابت سختی بین طراحان رابط کاربری وجود دارد که به راحتی از بین نمی رود. اگر شما در ابتدای راه طراحی رابط و تجربه کاربری هستید پاسخ به این سوال لازم است. آیا می خواهید از نرم افزار Sketch استفاده کنید یا Adobe XD؟ اگر می خواهید عاقلانه تصمیم بگیرید، با ما همراه باشید.

Adobe XD یکی از جدید ترین ابزار های گرافیک برداری Adobe است که بیشتر روی طراحی وب سایت تمرکز دارد. در ابتدا عنوان پروژه Project Comet بود، این نرم افزار برای اولین بار در سال 2016 با نام Adobe Experience Design CC شناخته شد تا اینکه بعداً در سال 2016 به Adobe XD تبدیل شد و در سال 2017 از نسخه بتا خارج شد.

مانند سایر محصولات ادوبی، این محصول برای همکاری در کنار سایر برنامه ها (Illustrator ،Photoshop) و کتابخانه Adobe’s cloud ساخته شده است.

در برابر Adobe XD نرم افزار Sketch از سال 2010 به عنوان استاندارد صنعت در طراحی وب برای مدت طولانی تری وجود داشته است. برنامه Sketch که توسط شرکت هلندی Sketch B.V تولید شده است، یکی از معتبر ترین ویرایشگران گرافیکی برای طراحی وب بوده است و در سال 2012 جایزه Apple Design Award را از آن خود کرده است.

نرم افزار Sketch برای مدتی طولانی هیچ رقیبی نداشت تا اینکه Figma در سال 2016 شروع به کار کرد و اکنون با ورود Adobe XD به این عرصه، دیگر اسکچ در این بازار تنها نیست.

مقایسه Sketch و Adobe XD در یک نگاه

  1. رابط کاربری: در این مورد اسکچ برنده است. با فراوانی ابزار هایی که دارد، این نرم افزار را برای کاربران خوشایند می کند تا بتوانند به راحتی طراحی کنند.
  2. ویژگی ها: برنده Adobe XD است. به لطف یک محیط پر از ویژگی های کنترلی بسیار بیشتر از اسکچ در دارایی هایی که دارد، این نرم افزار در این بخش برتر است.
  3. به اشتراک گذاری: برنده: Adobe XD است زیرا این نرم افزار ساخته شده است تا به راحتی سایر اعضای تیم شما را با چند کلیک به یک فایل پروژه متصل کند.
  4. ابزار ها: برنده Adobe XD است. وقتی که به تولید یک طراحی کامل وب می پردازیم، XD از اسکچ بهتر است.
  5. گردش کار: برنده Adobe XD است. با تطبیق پذیری زیاد، XD گردش کار را ساده می کند تا همه چیز را در روند کار کنار هم نگه دارد.
  6. سیستم عامل ها: برنده Adobe XD است زیرا شامل نسخه های Windows و Mac می شود در حالی که Sketch فقط برای Mac است.
  7. قیمت: برنده Sketch است. در حالی که محصولات Adobe معمولاً نیاز به خرید اشتراک دارند، در Sketch فقط یکبار مراحل پرداخت طی می شود.
  8. پلاگین ها: برنده Sketch است. با توجه به اینکه Sketch قدیمی تر است، از افزونه های زیادی بهره مند می شود تا در روند کار بهتر کمک کند.

در ادامه هر کدام از آیتم های بالا را بیشتر توضیح خواهیم داد تا درک بهتری از دو نرم افزار Adobe XD و Sketch پیدا کنیم.

رابط کاربری

Sketch رابطی را در نظر گرفته است که برای رایانه های Mac مناسب است و برای افرادی که با توابع جستجو این سیستم عامل آشنا هستند بسیار آسان است.

صفحات و لایه ها در سمت چپ قرار می گیرند در حالی که ابزار ها در سمت راست هستند و بوم هم در مرکز جا گرفته است. انبوهی از ابزار های ساده در بالای پنجره اصلی قرار گرفته اند. برای عملکرد های اضافی ابزار می توان پنجره های کوچک زیادی را باز کرد.

رابط کاربری نرم افزار Sketch

Adobe XD دارای محیطی است که برای ارائه طیف وسیع تری از منطقه بوم، کمی ساده تر است. در نظر بگیرید که چگونه نوار کناری سمت چپ ابزار ها را در یک نوار آیکون نازک قرار می دهد و به این ترتیب فضای بیشتری در سمت راست برای استفاده بهتر از ویژگی ها فراهم می شود.

این نه تنها یک محیط کار تمیز تر را ارائه می دهد، بلکه نوار بالایی نیز امکان تغییر بین مراحل تولید را با گزینه های Design ،Prototype و Share آسان می کند و باعث می شود دسترسی به محتوا در مرحله تولید آسان شود.

هر دو رابط کاربری کاملاً مشابه فتوشاپ است که تقریباً یکنواخت به نظر می رسد. اما آنچه در نهایت این رابط های کاربری را از یکدیگر جدا می کند این است که به نظر می رسد Sketch در نوار ابزار بالا کمتر از AdobeXD با استفاده از ویژگی های پنهان شده، بهتر عمل کرده است.

برنده: Sketch


ویژگی ها (features)

Sketch ویژگی های بسیار جالبی دارد تا نسبت به سایر برنامه های گرافیکی مبتنی بر بردار، برای طراحی وب بسیار مناسب باشد. از نماد ها، همراه با یک کتابخانه جامع می توان برای استفاده مجدد از برخی موارد گرافیکی در هر کجای صفحه و آرت بورد های طراحی شما استفاده کرد.

لی اوت هوشمند آن می تواند با تغییر اندکی در نسبت ها و موارد ایجاد شده، طراحی دسکتاپ شما را برای موبایل متناسب کند. اما Adobe XD در این بخش سخت تر است. چنین ویژگی های خاص برنامه شامل شبکه های تکراری، دستیابی به inspector آنلاین و شاید مولفه های اساسی و ابزار های responsive می باشد. XD همچنین عملکرد سازمان نماد ها را دارد اما آن را با پنل Assets که فونت ها و رنگ ها را نیز در خود جای داده است، عوض کرده است.

مسلما Sketch می تواند برخی از این کار ها را با کمک پلاگین ها انجام دهد، اما جای تعجب است که این ویژگی های راحت بدون نیاز به پلاگین ها قابل دسترسی نیستند. حتی عناصری که Sketch می تواند با آن ها مطابقت داشته باشد، مانند کتابخانه نماد ها، به اندازه Adobe XD شهودی نیستند و از پیشرفت کمی برخوردارند. اما Adobe چیز های بیشتری برای ارائه دارد.

برنده: Adobe XD


به اشتراک گذاری

قابلیت های Adobe XD و Sketch

ارائه طراحی های وب سایت شما می تواند در هر برنامه دیگری دردسر ساز شود، اما Adobe XD و Sketch برای اطمینان از اینکه به اشتراک گذاری کار سختی نباشد، همکاری بیشتری انجام می دهند.

ابزار های همکاری Adobe XD دقیقاً در برنامه ها تعبیه شده اند تا نمونه های اولیه از داخل برنامه به راحتی قابل اشتراک گذاری باشند. این قابلیت اجازه می دهد تا پروژه به راحتی توسط افرادی که می توانند به آن دسترسی پیدا کنند، دیده شود و نظراتی را که در XD قابل مشاهده است بگذارند.

Sketch برای فرآیند همکاری به کمک خارجی برای به اشتراک گذاری نیاز دارد. برای ادغام در فایل Sketch باید به برنامه هایی مانند Zeplin روی آورید. خبر خوب این است که اگر CMS ترجیحی برای حفظ همه چیز در روند تکمیل پروژه دارید، گزینه های زیادی برای ادغام شخص ثالث دارید.

خبر بد این است که شما باید یکی را برای اتصال از طریق افزونه ها انتخاب کنید و اگر قبلاً در CMS برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و بازخورد سرمایه گذاری نکرده اید، ممکن است در تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نرم افزار برای پروژه شما کار می کند، این موضوع کمی آزاردهنده باشد.

Adobe XD بسیاری از کار های سخت و دشوار بخش مدیریت پروژه ساخت یک وب سایت را با گزینه های مفید به اشتراک گذاری برای حفظ تجدید نظر و مقایسه نظرات با یکدیگر انجام می دهد.

برنده: Adobe XD


ابزار ها

Adobe XD چندین ابزار مفید برای سهولت روند طراحی دارد. اگر در حال ساخت یک وب سایت فروشگاهی هستید و به سرعت به یک چیدمان grid نیاز دارید، با استفاده از ابزار Repeat Grid این کار به اندازه کافی آسان می شود.

با این وجود بهترین ویژگی آن ها ابزار های هوشمند و responsive هستند. XD به جای اینکه فقط وب سایت شما را در تلفن همراه به زیبایی نشان دهد، از یک حالت خودکار بهره می برد که می تواند به طور خودکار حدس بزند چگونه Assets وب سایت خود را برای موبایل دوباره مجهز کنید. تنها چیزی که برای فعال کردن آن لازم است یک دکمه اسلایدر ساده است.

در سمت نمونه اولیه (prototype)، یک عملکرد متحرک سازی خودکار وجود دارد که می تواند علاوه بر همگام سازی با عملکرد های صوتی موجود در Alexa و Google Home ارائه های تمیز و روانی را داشته باشد.

همچنین ابزار های اشتراکی وجود دارد که می توانند با دریافت اطلاعات از اعضای تیم شما، همکاری را به راحتی انجام دهند. Sketch می تواند با عملکرد های مشابه Adobe XD مطابقت داشته باشد، اما مشکل این است که این ابزار ها در حال حاضر در این پلتفرم وجود ندارند.

برای فراخوانی صحیح این توابع، باید برخی از افزونه ها را دانلود کنید و برخی از ویژگی های ابزار کمتر از سایر موارد است. با توجه به تمام این موارد XD دارای مجموعه ابزار برتر برای اکثر ویژگی ها با برنامه اولیه است.

مجموعه ابزار کامل Adobe XD در مقایسه با Sketch

برنده: Adobe XD


گردش کار

یکی از جنبه های راحت Adobe XD این است که قسمت بالای صفحه برای سهولت در روند کار و پیگیری و سازماندهی آن اختصاص داده شده است. Sketch را می توان برای یافتن گردش کار مناسب برای شما سفارشی کرد. با کمک برخی از افزونه ها، می توانید پروژه خود را با Tidy منظم کنید، با Naming Conventions سازمان یافته کنید، برای Salesforce با Lightning Design System Linter آن را تقویت کنید و با Artboard Status و Navigator آن را قابل ردیابی کنید.

با این حال Adobe XD بیشتر بر روی ساده سازی روند کار در سه مرحله ساده متمرکز است. نوار بالا تب ها را برای هر قسمت از فرآیند به نمایش می گذارد: Design، Prototype و Share.

طراحی (Design) جایی است که تمام مونتاژ های وب سایت انجام می شود. Prototype جایی است که پروژه به صورت سفارشی تنظیم می شود تا برای سایر مشتریان و توسعه دهندگان قابل نمایش باشد.

قابلیت نمونه اولیه در Adobe XD

با کلیک کردن بر روی Share پروژه را برای کسانی که می خواهید پروژه را ببینند و بازخورد خود را به شما ارسال کنند، به اشتراک بگذارید. نگه داشتن این سه زبانه در بالای برنامه همه چیز را در یک گردش کار مناسب قرار می دهد تا بتوانید روند طراحی وب سایت خود را بهتر سازمان دهید.

شما می توانید بین این دو برنامه با توجه به تفاوت هایی که در میزان سفارشی سازی روند کار خود در نظر دارید، انتخاب کنید. Sketch پلاگین های زیادی دارد که می تواند گردش کار را متناسب با نیاز شما انجام دهد.

اما اگر در فرآیند گردش کار برای سطح مدیریتی اهمیت زیادی قائل نیستید، بهتر است با Adobe XD به دلیل روند قوی و تمیز کار خود همراه باشید که پیگیری آن برای طراحان در هر سطحی، کاملاً آسان است.

برنده: Adobe XD


سیستم عامل ها

Adobe XD به همان قوانینی که محصولات Adobe در دستگاه های ویندوز و مک دارند، عمل می کند. هر دو رابط کاربری کاملاً مشابه هستند و به گونه ای طراحی شده اند که وقتی آن ها را باز می کنید، فایل ها و Assets خود را از داخل برنامه هایی مانند Illustrator و Photoshop خارج می کنید، با سایر محصولات Adobe به خوبی کار می کنند.

از طرف دیگر Sketch فقط با سیستم عامل Mac کار می کند و نسخه ویندوزی در دسترس ندارد. بعلاوه فایل های Sketch در اکثر برنامه های گرافیک برداری قابل خواندن نیستند. این امر می تواند برای کسانی که کار با تیم هایی را انجام می دهند که از رایانه های مختلف استفاده می کنند، بسیار ناامید کننده باشد.

با توجه به اینکه هر دو برنامه با در نظر گرفتن تیم ها طراحی شده اند، این یک مشکل دردناک است که Sketch فقط مخصوص محیط های Mac است. این مسئله زمانی دردسر ساز می شود که یک طراح وب در Mac یک فایل Sketch را به یک توسعه دهنده وب در pc تحویل دهد.

خوشبختانه Adobe XD فایل های Sketch را اجرا می کند، اما این سوال را ایجاد می کند که چرا از همان ابتدا فقط از XD استفاده نکنید. وقتی برنامه کاربردی طراحی شما به راحتی در دستگاه های مختلف قابل دسترسی و مشاهده است، طراحی برای شما آسان تر می شود.

برنده: Adobe XD


قیمت

Adobe XD اگرچه تحت Adobe Creative Cloud موجود است، اما در واقع چند گزینه قیمت گذاری دارد. اگر می خواهید فقط برای استفاده شخصی با این نرم افزار طراحی کنید، XD برای پروژه های غیر تجاری رایگان است.

اگر قصد دارید پروژه های حرفه ای وب سایت را پیش ببرید، می توانید اشتراک ماهانه 9.99 دلار را خریداری کنید. البته این اشتراک تحت پکیج کامل Creative Cloud با قیمت 52.99 دلار در ماه ارائه می شود.

Sketch یک مدل قیمت دارد که بیشتر برای مقاصد تجارت مورد استفاده قرار می گیرد. برای توسعه دهندگان فردی Sketch را می توان با یک بار به روزرسانی با قیمت 99 دلار خریداری کرد.

برای شرکتی که می خواهد از Sketch در بسیاری از پروژه ها در فضای کار خود استفاده کند، می توانید ماهانه 9 دلار برای هر کاربر پرداخت کنید. مدل اشتراک تیمی دارای فضای کاری مشترک ابری و ابزار هایی برای مدیریت همه مشارکت کنندگان است. تا زمانی که کارکنان بخش وب همه از رایانه های مک استفاده کنند، Sketch از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است.

برنده: Sketch


پلاگین ها

پلاگین های Adobe XD و Sketch

علیرغم اینکه Adobe XD در بازار بسیار جدید است، در حال حاضر بیش از 200 افزونه برای انتخاب دارد. افزونه Airtable می تواند بدون پیش فرض های معمول Lorem Ipsum، محتوای متنی را بهتر وارد کند. افزونه UI Faces می تواند برای آواتار ها در برنامه بسیار مفید باشد.

پلاگین های زیادی وجود دارد که به راحتی می توانید طراحی خود را به اشتراک بگذارید و آن ها را تعدیل کنید، مانند افزونه ای که با CMS Trello ارتباط برقرار می کند. سایر ادغام ها شاملDropbox ،Microsoft Teams ، Slack و موارد دیگر است.

Sketch بسیاری از موارد مشابه را برای ادغام با برنامه های مشابه مانند Stark و Overflow ارائه می دهد. اما پلاگین های پیشرفته تری برای انواع ترفند های مفید در دسترس هستند. به عنوان مثال ابزار هایی مانند Dark Mode، انتقال لایه ها به برنامه های دیگر مانند After Effects، ایجاد جدول آسان، آرت بورد منیجر و حتی یک پلاگین اتوماسیون، روند طراحی را تسریع می کنند.

در این بخش رقابت نزدیک است اما Sketch با تمام ویژگی های اضافی موجود از طریق افزونه ها کمی پیشرو است. با این حال لازم به ذکر است که افزونه های زیادی در Adobe XD به خوبی می تواند از Sketch در سال های بعد پیشی بگیرد. همچنین Sketch به بسیاری از این افزونه ها حتی برای مطابقت با ویژگی های Adobe XD نیاز دارد.

برنده: Sketch

نتیجه گیری

آنچه در نهایت مانع برنده شدن Sketch در مقابل Adobe XD می شود این است که برای سیستم عامل های ویندوز کار نمی کند. با وجود بسیاری از ویژگی ها و مزایای Sketch، عدم استفاده در چندین سیستم عامل به طور خودکار بسیاری از کاربران را از خود دور می کند.

با در نظر گرفتن ویژگی های مشابه این دو برنامه اگر Sketch در دستگاه های ویندوز قابل استفاده بود ممکن بود Sketch برنده شود. با این وجود بدون این قابلیت Adobe XD تنها گزینه برای یک نرم افزار طراحی وب جامع است که برای طراحی وب سایت های متنوع بسیار مناسب است.

منبع: designbuckle.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا