آموزش

آموزش بهترین تنظیمات BIOS برای اجرای بازی

بهترین بخش بازی برای هر گیمر خود بازی نیست، بلکه کنترلی است که شما بر رابط، درایور ها و بسیاری از موارد دیگر دارید که تجربه بازی شما را ارزشمند می کند. بنابراین انجام بهترین تنظیمات BIOS برای اجرای روان بازی در این راه بسیار کار ساز است. اهمیت این موضوع را با مثالی ملموس برای شما بیان می کنیم. ممکن است شما هم گاهی با این موضوع مواجه شده باشید که یک بازی هیجان انگیز را با سیستم دوستتان اجرا کرده اید و بسیار لذت برده اید و بعد از آن سعی کردید این بازی را روی سیستم خود اجرا کنید اما هنگام اجرای آن متوجه شدید که بازی در سیستم شما کند اجرا می شود و شما را کلافه می کند.

حتی ممکن است سیستم شما و دوستتان از نظر مشخصات سخت افزاری یکی باشد اما باز هم بازی در سیستم شما روان اجرا نشود و تجربه بازی تفاوتی را داشته باشید. احتمالا برایتان این سوال پیش بیاید که وقتی مشخصات سخت افزاری هر دو سیستم کاملا مثل هم هستند، چرا کیفیت اجرا بازی در یک سیستم پایین تر از دیگری است؟ در پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم شما می توانید این مشکلات را با تغییر تنظیمات بایوس رم یا SSD خود، یا فقط بهینه سازی تنظیمات بایوس رایانه شخصی برای عملکرد و بازی بهتر و روان تر برطرف کنید.

BIOS مخفف Basic Input Output System است. بایوس اولین چیزی است که هر زمان که کامپیوتر خود را بوت می کنید وارد آن می شود. بنابراین می توانید تعیین کنید که رایانه شما هر بار که آن را روشن می کنید چه عملکردی داشته باشد. در ادامه این پست بهترین تنظیمات BIOS را برای اجرای روان بازی در اختیار شما می گذاریم، پس تا انتها همراه ما باشید.

نحوه ورود به تنظیمات بایوس

تنظیمات بایوس

تنظیمات BIOS را هنگام اجرای ویندوز پیدا نخواهید کرد. این تنظیمات فقط زمانی در دسترس هستند که کامپیوتر شما در حال بوت شدن است. به عبارت دیگر، فاصله زمانی کوچک بین راه‌ اندازی درایور ها، سرویس‌ های پیش‌ فرض کامپیوتر و سیستم عامل شما، زمانی است که می‌ توانید وارد تنظیمات بایوس شوید.

برای ورود به تنظیمات BIOS در سیستم خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کامپیوتر خود را ریستارت کنید.
  2. پس از خاموش شدن کامپیوتر، به صورت پشت سر هم شروع به زدن دکمه F2 کنید. اگر روی مانیتور خود لوگوی ویندوز را مشاهده کردید این یعنی یا کلید میانبری که شما را به تنظیمات بایوس می برد در کامپیوتر شما متفاوت است یا موقع زدن کلید میان بر دیر کرده اید و باید فرآیند را مجدداً تکرار کنید.

کلیدهای میانبر برای ورود به تنظیمات بایوس در مدل‌ های مختلف رایانه

برند های مختلف، از کلید های بایوس مختلفی استفاده می‌ کنند و قاعده خاصی هم ندارند که این موضوع باعث سر درگمی افراد می شود. مثلا در ایسوس فشردن کلید F2 ممکن است شما را به بایوس ببرد، اما برای رفتن به بایوس در ایسر باید از کلید F10 استفاده کنید. ما به F2 اشاره کردیم که بسیاری از این مدل های کامپیوتر های شخصی تنظیمات بایوس را با آن پیکربندی کرده اند. برخی دیگر از کلید DEL، کلید ESC، کلید F12، کلید های میانبر دیگر یا ترکیبی از آن ها استفاده می کنند.

کامپیوتر هایی که برای دسترسی به تنظیمات بایوس نیاز به کلیک بر روی میانبر F2 دارند عبارتند از: ایسر، ایسوس، دل، لنوو، Origin PC، سامسونگ، سونی و توشیبا. گاهی هم برای دسترسی به تنظیمات بایوس نیاز به کلیک بر روی F10 می باشد که بیشتر در سیستم های HP رایج است.

اگر از برخی از کلید های میانبر برای ورود به بایوس روی سیستم خود استفاده کرده اید و هنوز هم نمی توانید وارد تنظیمات BIOS شوید، سعی کنید از ترکیبی از این کلید های میانبر با کلید Fn استفاده کنید. به عنوان مثال، برای کامپیوتر های لنوو با زدن دکمه های Fn + F2 باید بتوانید وارد تنظیمات بایوس شوید. در مجموع، با کلیک بر روی حداقل یکی از این کلید های ESC، Delete، F1، F2، F10، یا F12- در هنگام ریستارت باید وارد تنظیمات بایوس شوید.

اگر با زدن دکمه های میان بر فوق وارد تنظیمات بایوس نشدید مراحل زیر را دنبال کنید

اگر از دکمه های میانبر ذکر شده استفاده کردید و هنوز نمی توانید وارد تنظیمات بایوس شوید، مشکلی در روند راه اندازی ویندوز شما وجود دارد. معمولاً، این مشکل به این دلیل اتفاق می افتد که پروتکل راه‌ اندازی سریع روی سیستم شما فعال است و ممکن است لازم باشد قبل از استفاده از تنظیمات BIOS، آن را حذف کنید. برای رفع این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برای جستجوی Control Panel دکمه های Windows + S را بزنید.
  2. وارد صفحه کنترل پنل شوید و گزینه Power را جستجو کنید.
  3. گزینه “Change what the power buttons do” را در قسمت Power options انتخاب کنید.
  4. روی گزینه Change settings that are currently unavailable در بالای صفحه کلیک کنید.
  5. تیک گزینه Turn on fast checkup (recommended) را بردارید.
  6. کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و سعی کنید دوباره وارد تنظیمات بایوس شوید.

اعمال بهترین تنظیمات BIOS برای اجرای روان بازی

اکنون که می دانید چگونه وارد صفحه تنظیمات بایوس شوید، می توانید تنظیماتی را در BIOS اعمال کنید، تا عملکرد سیستم شما هنگام اجرای بازی در بهترین حالت باشد. افزایش عملکرد در کامپیوتر شما از طریق تنظیمات بایوس معمولاً به تغییر فرکانس CPU، پردازنده گرافیکی یا ولتاژ CPU مربوط می شود. با تنظیم این موارد در سطحی معقول، نتیجه این است که رایانه شما سریع تر کار می کند. با این کار ما به نوعی اورکلاک روی قطعات سیستم خود انجام می دهیم.

هیچ قانون یکسانی برای بهبود عملکرد بازی از طریق BIOS وجود ندارد. این به این دلیل است که مادربرد ها توسط افراد مختلفی ساخته شده اند. برای بهینه سازی بایوس برای بازی، تنظیماتی وجود دارد که می توانید آن را تغییر دهید که شامل تنظیمات فن، تنظیمات درایور هارد دیسک، CPU یا حتی تنظیمات رم شما می شود. البته مراحل انجام این کارها از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر متفاوت است.

تنظیمات CPU در بایوس

همان طور که می دانید افزایش توان هر قطعه به خصوص CPU باعث افزایش حرارت این قطعه می شود و طول عمر آن را کاهش می دهد بنابراین اگر قصد انجام این کار را دارید باید به فکر خرید یک خنک کننده قوی برای این قطعه باشید. در مرحله بعد تنها کاری که باید انجام دهید این است:

  1. وارد تنظیمات BIOS کامپیوتر خود شوید.
  2. منوی صفحه BIOS که مربوط به processing است را پیدا کنید.
  3. گزینه Adjust CPU FSB Frequency (MHz) را پیدا کنید.
  4. عددی را که در اینجا می بینید افزایش دهید.
  5. تغییرات خود را ذخیره کنید، از بایوس خارج شوید و کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

توجه: برای این که به این قطعه آسیبی نرسد بهتر است در هر مرحله خیلی کم این عدد را افزایش دهید و سیستم خود را مجدد راه اندازی کرده و عملکرد آن را بررسی کنید اگر کامپیوتر با مشکلی مواجه نشد، این عدد را می توانید افزایش دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که سیستم شما با مشکل مواجه نشود. در نهایت وقتی عدد مناسب را پیدا کردید وقت تست نهایی رسیده است که باید یک بازی روی آن اجرا کنید و عملکرد قطعه را بررسی کنید اگر قطعه با مشکل مواجه نشد یعنی این عدد مناسب است. در صورتی که در هر مرحله افزایش مقدار این عدد با مشکل مواجه شدید مقدار این عدد را کاهش دهید.

تنظیمات فن در بایوس

به بیان ساده، افزایش توان سیستم خنک کننده کامپیوتر، عملکرد شما را هنگام بازی بهبود می دهد. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد بایوس شوید.
  2. منوی خنک کننده یا منوی تنظیمات فن را پیدا کنید.
  3. گزینه‌ ها را برای افزایش توان فن تغییر دهید.
  4. تغییرات را ذخیره کنید و قبل از راه اندازی مجدد کامپیوتر خود از صفحه تنظیمات بایوس خارج شوید.

البته توجه داشته باشید که این تغییرات بر کامپیوتر شما فشار وارد می کند. بنابراین، اگر منبع تغذیه مناسبی ندارید هنگام اجرای بازی‌ های ویدیویی، سیستم شما از جهت خنک کنندگی کم می آورد و باید سیستم خنک‌ کننده را همان طور که هست رها کنید.

تنظیمات SSD در بایوس

گاهی اوقات، دلیل اینکه بازی شما به کندی اجرا می شو داین است که تنظیمات بایوس SSD به درستی پیکربندی نشده است. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی از جمله قرار گیری نا مناسب درایو SSD رخ دهد. برای رفع این مشکل وارد تنظیمات بایوس شوید و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. گزینه Config را در تنظیمات بایوس انتخاب کنید.
  2. به Serial ATA بروید و ENTER را بزنید.
  3. از لیست گزینه ها حالت IDE را انتخاب کنید.
  4. تغییرات را ذخیره کنید و از تنظیمات BIOS خارج شوید.
  5. رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید تا تغییراتی را که به تازگی تنظیم کرده اید اعمال شود.

اگر هیچ تغییر قابل توجهی در سرعت سیستم خود مشاهده نکردید، سعی کنید درایور های خود را از صفحه تنظیمات درایور های ویندوز به روز کنید. این معمولا مشکل ناسازگاری هارد دیسک ها و تنظیمات بازی را حل می کند.

سخن پایانی

استفاده از تنظیمات BIOS و اورکلاک قطعات برای رسیدن به عملکرد بهتر هنگام بازی، با هر یک از روش های ذکر شده در این پست به کامپیوتر شما فشار می آورد و اگر به درستی انجام نشود مادربرد و سایر قطعات شما را خراب می کند. بنابراین هنگام تغییر این تنظیمات احتیاط کنید.

به علاوه اورکلاک قطعات آن ها را از گارانتی خارج می کند و به دلیل استفاده مداوم از حداکثر توانایی طول عمر قطعات اورکلاک شده کم می شود. به همین خاطر بسیاری از افراد به جای استفاده از این روش برای افزایش توان سیستم خود به سرور های گیمینگ روی آورده اند. گاهی اوقات هم اعمال بهترین تنظیمات BIOS بر اجرای روان بازی تاثیر چندانی بر افزایش عملکرد سیستم شما ندارد.

در این میان استفاده از یک سرور مجازی می تواند راه گشا باشد، چرا که با تهیه یک سرور مجازی شما می توانید به اندازه نیازتان و بدون سر و کار داشتن با دردسر های اورکلاک، به طور مجازی توانایی سخت افزاری سیستم خود را افزایش دهید و به عملکرد دلخواه خود برای اجرای روان بازی های حرفه ای برسید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما از طریق چت آنلاین در ارتباط باشید.

منبع: auslogics.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا