Security

تست نفوذ چیست؟ ابزار های لازم برای انجام این تست کدامند؟

تست نفوذ یا تست قلم (pen test)، تلاشی است برای ارزیابی امنیت زیرساخت IT با تلاش بی خطر برای بهره برداری از آسیب پذیری های سیستم. این آسیب پذیری ها ممکن است در سیستم عامل ها، سرویس ها و نقص برنامه ها، تنظیمات نامناسب یا رفتار مخاطره آمیز کاربر نهایی وجود داشته باشد. چنین ارزیابی هایی همچنین در تأیید کارآیی مکانیسم های دفاعی و پایبندی کاربر نهایی به سیاست های امنیتی مفید است.

تست نفوذ معمولاً با استفاده از تکنولوژی های دستی یا خودکار برای به خطر انداختن سیستماتیک سرور ها، نقاط انتهایی، برنامه های وب، شبکه های بی سیم، دستگاه های شبکه، دستگاه های تلفن همراه و سایر نقاط احتمالی در معرض خطر، انجام می شود. هنگامی که آسیب پذیری ها با موفقیت در یک سیستم خاص مورد سوء استفاده قرار گرفتند، آزمایش کنندگان ممکن است سعی کنند با استفاده از سیستم در معرض خطر، سوء استفاده های بعدی را در سایر منابع داخلی راه اندازی کنند، مخصوصا با تلاش برای دستیابی تدریجی به سطوح امنیتی بالاتر و دسترسی عمیق تر به دارایی ها و اطلاعات الکترونیکی.

اطلاعات مربوط به هرگونه آسیب پذیری امنیتی که با استفاده از تست نفوذ با موفقیت مورد استفاده قرار می گیرد، به طور معمول جمع می شود و به مدیران سیستم های IT و شبکه ارائه می شود تا به آن دسته از متخصصان کمک کند تا نتیجه گیری های استراتژیکی به دست آورند و اولویت های مربوط به اصلاح آن ها را تعیین کنند. هدف اساسی تست نفوذ اندازه گیری امکان سنجی سیستم ها یا توافق با کاربر نهایی و ارزیابی عواقب مرتبطی است که این حوادث ممکن است بر منابع یا عملیات درگیر داشته باشد.

ممکن است مفید باشد اگر به تست نفوذ اینگونه نگاه کنید که آیا شخصی می تواند با انجام این کار به خانه شما نفوذ کند یا خیر. تستر های نفوذ که به عنوان هکر های اخلاقی نیز شناخته می شوند، امنیت زیر ساخت های فناوری اطلاعات را با استفاده از یک محیط کنترل شده برای حمله ایمن، شناسایی و بهره برداری از آسیب پذیری ها ارزیابی می کنند.

تفاوت بررسی آسیب پذیری و تست نفوذ چیست؟

تفاوت تست نفوذ و بررسی آسیب پذیری

اسکنر های آسیب پذیری سیستم ابزاری خودکار هستند که یک محیط را بررسی می کنند و پس از اتمام کار، گزارشی از آسیب پذیری های کشف شده ثبت می کنند. این اسکنر ها اغلب این آسیب پذیری ها را با استفاده از شناسه های CVE که اطلاعات مربوط به نقاط ضعف شناخته شده را ارائه می دهند، لیست می کنند. اسکنر ها می توانند هزاران آسیب پذیری را کشف کنند، بنابراین ممکن است آسیب پذیری شدید به اندازه کافی وجود داشته باشد که نیاز به اولویت بندی در آن بیشتر باشد. به علاوه این امتیازات شرایط هر محیط IT جداگانه را به حساب نمی آورند. اینجاست که تست های نفوذ وارد کار می شوند.

در حالی که اسکنر های آسیب پذیری، تصویری ارزشمند از نقاط ضعف امنیتی بالقوه سیستم را ارائه می دهند، تست های نفوذ می توانند با در نظر گرفتن اینکه آیا می توان از این آسیب پذیری ها برای دسترسی به محیط شما استفاده کرد یا نه، زمینه های دیگری را ایجاد می کنند. تست های نفوذ همچنین می توانند بر اساس آنچه بیشترین خطر را دارد، اولویت بندی برنامه های اصلاح را انجام دهند.

چرا تست نفوذ (Pen Testing) مهم است؟

اهمیت تست نفوذ
  • خطرات امنیتی را شناسایی و اولویت بندی می کند: تست نفوذ توانایی سازمان را در محافظت از شبکه ها، برنامه ها، نقاط پایانی و کاربران خود در برابر تلاش های خارجی یا داخلی برای دور زدن کنترل های امنیتی خود و دسترسی غیرمجاز به دارایی های محافظت شده را ارزیابی می کند.
  • آسیب پذیری ها را هوشمندانه مدیریت می کند: تست های قلم اطلاعات دقیق در مورد تهدیدات امنیتی واقعی و قابل بهره برداری را ارائه می دهد. با انجام یک تست نفوذ می توانید به طور فعالانه تشخیص دهید که کدام آسیب پذیری ها مهم ترین، کدام یک از آن ها کمتر قابل توجه هستند و چه مواردی کاذب هستند. این به سازمان شما این امکان را می دهد تا آسیب پذیری ها را هوشمندانه اولویت بندی کنید، اقدامات امنیتی مورد نیاز را اعمال کند و منابع امنیتی را به طور موثرتری تخصیص دهد تا اطمینان حاصل شود که در هر زمان و جایی که بیشترین نیاز به آن ها باشد، در دسترس هستند.
  • از یک رویکرد امنیتی فعال استفاده می کند: این روز ها هیچ راه حلی برای جلوگیری از ایجاد شکاف های امنیتی وجود ندارد. اکنون سازمان ها باید مجموعه ای از سازوکار ها و ابزار های امنیتی دفاعی از جمله رمز نگاری، آنتی ویروس، راه حل های SIEM و برنامه های IAM را داشته باشند. با این حال حتی با وجود این ابزار های امنیتی حیاتی، یافتن و از بین بردن هرگونه آسیب پذیری در یک محیط IT دشوار است. تست نفوذ با رویکردی پیشگیرانه، نقاط ضعف را کشف می کند تا سازمان ها بدانند که اصلاح چیست و آیا لایه های اضافی باید پیاده سازی شود یا خیر.
  • بررسی می کند که برنامه های امنیتی موجود کار می کنند و نقاط قوت امنیتی شما را کشف می کند: بدون وجود دید مناسب در کل محیط، ممکن است تغییر وضعیت امنیتی منجر به حذف چیزی شود که در واقع مشکل ساز نبوده است. تست های قلم نه تنها به شما می گویند که چه عواملی موثر نیستند، بلکه به عنوان بررسی تضمین کیفیت نیز عمل می کنند، بنابراین خواهید فهمید که چه سیاست هایی موثر تر هستند و چه ابزاری بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را ارائه می دهند. با استفاده از این بینش ها، یک سازمان می تواند منابع امنیتی خود را به صورت هوشمندانه تخصیص دهد و اطمینان حاصل کند که آن ها در هر زمان و جایی که بیشتر به آن ها نیاز است، در دسترس هستند.
  • اطمینان شما به استراتژی امنیتی خود را افزایش می دهد: چگونه می توانید از وضعیت امنیتی خود اطمینان داشته باشید اگر به طور موثر آن را تست نکنید؟ با قرار دادن منظم زیرساخت های امنیتی و تیم امنیتی خود در مراحل مختلف، مجبور نخواهید شد به طور فرضی تعبیر کنید که حمله چگونه خواهد بود و چگونه به آن پاسخ خواهید داد. شما با خیال راحت یک حمله را تجربه کرده و می دانید که چگونه آماده شوید تا اطمینان حاصل کنید که سازمان شما هرگز مورد توجه حمله ای قرار نخواهد گرفت.

چه کسی تست های قلم را انجام می دهد؟

تستر های نفوذ چه کسانی اند

یکی از بزرگ ترین موانع ایجاد یک برنامه موفقیت آمیز بخش امنیت سایبری، یافتن افراد با صلاحیت و با تجربه مناسب است. شکاف مهارت های امنیت سایبری مسئله ای کاملاً مستند است و داشتن یک متخصص امنیت واجد شرایط، کار آسانی نیست. این امر به ویژه در مورد تست نفوذ صادق است. متأسفانه عوامل تهدید و گروه های مجرمان اینترنتی بسیار زیاد هستند. در نتیجه سازمان ها نمی توانند در شروع انجام تست های مهم قلم تأخیری وارد کنند.

اما حتی با کمبود مهارت نیز مشاغل می توانند با استفاده هوشمندانه از منابعی که به راحتی در دسترس هستند، یک برنامه تست نفوذ قوی بسازند زیرا هر تستی به یک متخصص نیاز ندارد. اعضای تیم امنیتی که ممکن است سابقه تست نفوذ گسترده ای نداشته باشند می توانند از ابزار های تست نفوذ که دارای ویژگی های خودکار هستند، استفاده کنند. از این ابزار ها می توان برای آزمایشی استفاده کرد که اجرای آن آسان است، اما انجام آن به طور منظم مانند اعتبار سنجی آسیب پذیری، جمع آوری اطلاعات شبکه، افزایش امتیاز یا شبیه سازی فیشینگ ضروری است.

البته تستر های متخصص نفوذ هنوز هم بخشی مهم در این تست هستند. برای آزمایشات پیچیده ای که به عمق سیستم ها و برنامه های مختلف نیاز دارند یا تمرینات در حال اجرا با چندین زنجیره حمله و موارد دیگر، شما به یک فرد یا تیم با تجربه بیشتری نیاز دارید. برای آزمایش سناریوی حمله واقع بینانه، شما یک تیم قرمز رنگ می خواهید که از استراتژی ها و راه حل های پیچیده مشابه تکنیک های threat actor استفاده کند.

مراحل تست قلم کدامند؟

از طریق تست قلم می توانید قبل از اینکه شخص دیگری حمله را انجام دهد، قابل بهره برداری ترین نقاط ضعف امنیتی را شناسایی کنید. با این حال چیز های زیادی نسبت به عمل واقعی نفوذ وجود دارد. تست نفوذ یک پروژه کاملاً فکری است که از چندین فاز تشکیل شده است:

  1. برنامه ریزی و آماده سازی: قبل از شروع تست نفوذ، تستر ها و مشتری های آن ها باید در اهداف تست همسو باشند، بنابراین این تست از مرحله نظر سنجی شروع می شود و به درستی اجرا می شود. آن ها باید بدانند که چه نوع تستی را باید انجام دهند، چه کسی از اجرای تست آگاه خواهد بود و چه مقدار اطلاعات و دسترسی در شروع تست باید به تستر ها داده شود و سایر جزئیات مهم که موفقیت تست را تضمین می کند.
  2. کشف: در این مرحله تیم ها انواع مختلف شناسایی را روی هدف خود انجام می دهند. از لحاظ فنی اطلاعاتی مانند آدرس های IP می توانند به تعیین اطلاعات مربوط به فایروال ها و سایر اتصالات کمک کنند. از نظر اطلاعات شخصی، داده هایی به سادگی نام، عنوان شغلی و آدرس ایمیل می توانند ارزش زیادی داشته باشند.
  3. تلاش برای نفوذ و بهره برداری: تستر های نفوذ که اکنون در مورد هدف خود مطلع شده اند، می توانند با استفاده از نقاط ضعف امنیتی و نشان دادن میزان عمق شبکه خود، سعی در نفوذ به محیط داشته باشند.
  4. تحلیل و گزارش گیری: تستر های نفوذ باید گزارشی تهیه کنند که شامل جزئیات مربوط به هر مرحله از فرآیند، برجسته کردن موارد استفاده شده برای نفوذ موفقیت آمیز به سیستم، نقاط ضعف امنیتی یافت شده، سایر اطلاعات مربوطه کشف شده و توصیه هایی برای اصلاح باشد.
  5. پاکسازی و اصلاح: تستر های نفوذ هیچ اثری از خود باقی نمی گذارند و باید از طریق سیستم ها برگردند و artifact های مورد استفاده در طول آزمایش را از بین ببرند، زیرا در آینده توسط یک مهاجم واقعی قابل استفاده خواهد بود. از آنجا سازمان می تواند اصلاحات لازم را برای بستن این حفره ها در زیرساخت های امنیتی خود آغاز کند.
  6. تست مجدد: بهترین راه برای اطمینان از موثر بودن اصلاحات سازمان، تست مجدد است. علاوه بر این محیط های فناوری اطلاعات و روش هایی که برای حمله به آن ها استفاده می شود، به طور مداوم در حال پیشرفت هستند بنابراین انتظار می رود که نقاط ضعف جدیدی ظاهر شود.
مراحل انجام تست نفوذ

ابزار تست نفوذ چیست؟

مهاجمان برای موفقیت بیشتر در تلاش برای دستیابی به هدف خود از ابزار استفاده می کنند. این در مورد تست کنندگان قلم نیز صادق است. نرم افزار تست نفوذ برای تقویت انسان در نظر گرفته شده است، نه جایگزین او. این نرم افزار ها به تستر های نفوذ اجازه می دهند از پس وظایفی که زمان بر است، برآیند. وقتی نوبت به تست نفوذ می رسد، هرگز انتخابی بین ابزار های تست نفوذ در مقابل تستر های نفوذ نیست. در عوض انتخاب ابزار های نفوذ بیشتر به تستر نفوذ کمک شایانی می کند.

تست نفوذ به طور معمول با استفاده از مجموعه ای از ابزار ها که ویژگی های متنوعی را ارائه می دهند، به پایان می رسد. برخی متن باز هستند و برخی دیگر تجاری هستند. برخی از این ابزار ها همان ابزار هایی هستند که مجرمان اینترنتی از آن ها استفاده می کنند و امکان تکرار دقیق حمله را فراهم می کنند. برخی دیگر نیاز های یک هکر اخلاقی را برجسته می کنند و این امکان را می دهد تا بر ویژگی هایی که هدف نهایی را تأیید می کنند، تأیید نقاط ضعف امنیتی بدون تأثیر بر محیط های تولید و اولویت بندی اصلاحات را فراهم کنند.

تیم های امنیتی همچنین برای پیشبرد برنامه های داخلی خود از طریق اتوماسیون استراتژیک به ابزار های تست نفوذ روی آورده اند. اتوماسیون می تواند مهارت تستر های بی تجربه را با wizards بالا ببرد که با اطمینان آن ها را از طریق تست های استاندارد مهم هدایت می کند. تستر های باتجربه می توانند با خودکار کردن برنامه های روزانه، وقت خود را به حداکثر برسانند. بنابراین ابزار تست نفوذ باید ساده، کارآمد، قابل اعتماد و متمرکز باشد.

منبع: coresecurity.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا