Securityمفاهیم پایه

هک اخلاقی چیست و برای چه اهدافی مورد استفاده قرار می گیرد؟

اصطلاح “هکر” در دهه 1960 در انستیتوی فناوری ماساچوست برای توصیف متخصصانی که از مهارت های خود برای توسعه مجدد سیستم های اصلی استفاده می کردند، به کار برده شد، این کار، کارایی آنها را افزایش می دهد و به آنها اجازه می دهد چند وظیفه داشته باشند.

امروزه، این اصطلاح به طور معمول برنامه نویسان ماهری استفاده می شود که با سوءاستفاده از نقاط ضعف یا با استفاده از اشکالات، به دلیل سوء نیت یا شیطنت، به سیستم های رایانه ای دسترسی غیر مجاز پیدا می کنند. به عنوان مثال، یک هکر می تواند الگوریتم هایی برای شکستن رمزهای عبور، نفوذ به شبکه ها یا حتی ایجاد اختلال در سرویس های شبکه ایجاد کند.

با افزایش محبوبیت اینترنت و تجارت الکترونیک، هک مخرب به متداول ترین شکل شناخته شده تبدیل شد، این تصور با به تصویر کشیدن آن در اشکال مختلف رسانه های خبری و سرگرمی تقویت می شود. به عنوان یک قاعده، انگیزه اصلی هک مخرب یا غیراخلاقی شامل سرقت اطلاعات ارزشمند یا سود مالی است.

همانطور که گفته شد، همه هک ها بد نیستند. این ما را به نوع دوم هک می رساند: هک اخلاقی. هکرهای اخلاقی توسط سازمان ها استخدام می شوند تا آسیب پذیری های سیستم و شبکه های خود را بررسی کرده و راه حل هایی برای جلوگیری از نقض داده ها تهیه کنند. این را یک جایگزین با فن آوری بالا در نظر بگیرید که جمله قدیمی “گرفتن دزد به دزد نیاز دارد.”

هک اخلاقی

منظور از هک اخلاقی چیست؟

هک کردن اخلاقی یک عمل مجاز برای دور زدن امنیت سیستم برای شناسایی نقض احتمالی داده ها و تهدیدها در یک شبکه است. شرکتی که این سیستم یا شبکه را در اختیار دارد به متخصصان امنیت سایبری اجازه می دهد چنین فعالیت هایی را انجام دهند تا سیستم دفاعی سیستم ها را آزمایش کنند. بنابراین، برخلاف هک مخرب، این روند برنامه ریزی شده، تأیید شده و مهمتر از آن قانونی است.

امنیت سایبری چیست؟

هدف هک اخلاقی بررسی سیستم یا شبکه برای نقاط ضعفی است که هکرهای مخرب می توانند از آنها سوء استفاده یا تخریب کنند. آنها اطلاعات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند تا راه های تقویت امنیت سیستم / شبکه / برنامه ها را دریابند. با این کار، آنها می توانند ردپای امنیتی را بهبود ببخشند تا بتواند در برابر حملات بهتر مقاومت کند یا آنها را منحرف کند.

هک اخلاقی برای بررسی آسیب پذیری های اصلی، به موارد زیر می پردازد:

  • حملات تزریق
  • تغییر در تنظیمات امنیتی
  • قرار گرفتن در معرض اطلاعات حساس
  • نقض پروتکل های احراز هویت
  • اجزای مورد استفاده در سیستم یا شبکه که ممکن است به عنوان نقاط دسترسی استفاده شوند

انواع هکرها

درست یا غلط

عمل هک اخلاقی ، هک “کلاه سفید” نامیده می شود و کسانی که آن را انجام می دهند هکرهای “white Hat” نامیده می شوند. در مقابل هک کردن اخلاقی، هک “کلاه سیاه” شیوه های مربوط به نقض امنیت را توصیف می کند. هکرهای “Black Hat” از تکنیک های غیرقانونی برای به خطر انداختن سیستم یا از بین بردن اطلاعات استفاده می کنند.

برخلاف هکرهای “White Hat”، هکرهای “Grey Hat” قبل از ورود به سیستم شما اجازه نمی گیرند. اما کلاه خاکستری ها با کلاه سیاه ها نیز متفاوت هستند زیرا هک کردن را برای منافع شخصی یا شخص ثالث انجام نمی دهند. این هکرها قصد سوئی ندارند و به دلیل سرگرمی یا دلایل مختلف دیگر، سیستم هک می کنند و معمولاً هر تهدیدی را متوجه می شوند، آن را به مالک اطلاع می دهند. هک Grey Hat و Black Hat هر دو غیرقانونی هستند زیرا هر دو یک سیستم نقض غیر مجاز را تشکیل می دهند، حتی اگر اهداف هر دو نوع هکر متفاوت باشد.

معرفی کامل انواع هکر ها (کلاه سفید ، کلاه سیاه و کلاه خاکستری)

نقش ها و وظایف هک اخلاقی

هک اخلاقی برای هک کردن به طور قانونی باید از دستورالعمل های خاصی پیروی کند. یک هکر خوب مسئولیت خود را می داند و به تمام دستورالعمل های اخلاقی پایبند است. در اینجا مهمترین قوانین هک کردن اخلاقی آورده شده است:

یک هکر اخلاقی باید از سازمانی که سیستم را در اختیار دارد مجوز بخواهد. هکرها باید قبل از انجام هرگونه ارزیابی امنیتی روی سیستم یا شبکه، تأیید کامل را بدست آورند.
دامنه ارزیابی آنها را مشخص کنید و برنامه آنها را به سازمان بشناسانید.
هرگونه نقض امنیتی و آسیب پذیری موجود در سیستم یا شبکه را گزارش دهید.
اکتشافات آنها را محرمانه نگه دارید. از آنجا که هدف آنها تأمین امنیت سیستم یا شبکه است، هکرهای اخلاقی باید موافقت نامه عدم افشای آنها را بپذیرند و به آن احترام بگذارند.
پس از بررسی سیستم برای هرگونه آسیب پذیری، تمام آثار هک را پاک کند. از ورود هکرهای مخرب به سیستم از طریق روزنه های شناسایی شده جلوگیری می کند.

مزایای هک اخلاقی

یادگیری هک اخلاقی شامل مطالعه طرز فکر و تکنیک های هکرها و آزمایش کنندگان کلاه سیاه برای یادگیری نحوه شناسایی و اصلاح آسیب پذیری های درون شبکه است. مطالعه هک های اخلاقی را می توان توسط متخصصان امنیتی در صنایع و بسیاری از بخش ها اعمال کرد. این حوزه شامل دفاع از شبکه، مدیریت ریسک و آزمایش کننده تضمین کیفیت است.

با این حال، بارزترین مزیت یادگیری هک اخلاقی، توانایی بالقوه آن در اطلاع رسانی و بهبود و دفاع از شبکه های شرکتی است. تهدید اصلی امنیت هر سازمانی یک هکر است: یادگیری، درک و اجرای نحوه عملکرد هکرها می تواند به مدافعان شبکه کمک کند تا خطرات احتمالی را در اولویت قرار دهند و یاد بگیرند که چگونه آنها را به بهترین شکل اصلاح کنند. علاوه بر این، دریافت یک آموزش هک اخلاقی یا گواهینامه می تواند به نفع کسانی باشد که بدنبال نقش جدیدی در حوزه امنیت هستند یا کسانی که می خواهند مهارت و کیفیت خود را به سازمان خود نشان دهند.

مهارت های لازم برای هکرهای اخلاقی

مهارت های لازم برای هک اخلاقی

یک هکر اخلاقی باید دانش کاملی در مورد همه سیستم ها، شبکه ها، کدهای برنامه، اقدامات امنیتی و … داشته باشد تا هک را به طور کارآمد انجام دهد. برخی از این مهارت ها عبارتند از:

  • دانش برنامه نویسی – این مورد برای متخصصان امنیتی که در زمینه امنیت برنامه و چرخه زندگی توسعه نرم افزار (SDLC) کار می کنند لازم است.
  • دانش اسکریپت نویسی – این مورد برای متخصصانی که با حملات مبتنی بر شبکه و حملات مبتنی بر میزبان سر و کار دارند لازم است.
  • مهارت های شبکه ای – این مهارت از آن جهت مهم است که تهدیدات بیشتر از شبکه ها ناشی می شود. باید درباره همه دستگاه های موجود در شبکه، نحوه اتصال آنها و نحوه شناسایی در صورت به خطر افتادن بدانید.
  • درک پایگاه داده ها – حملات بیشتر به پایگاه داده انجام می شود. دانش سیستم های مدیریت پایگاه داده مانند SQL به شما کمک می کند تا عملیات انجام شده در پایگاه های اطلاعاتی را به طور موثر بازرسی کنید.
  • دانش چندین سیستم عامل مانند ویندوز، لینوکس، یونیکس و غیره
  • توانایی کار با ابزارهای مختلف هک موجود در بازار.
  • دانش موتورهای جستجو و سرورها.

مطالعه بیشتر:

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا