Seo

معرفی 3 ابزار قدرتمند برای تست عملکرد و سرعت سایت شما و نحوه کار با آن ها‎

گاهی اوقات، نظارت بر عملکرد وب سایت می تواند یک چالش واقعی باشد. شما باید معیارهای مهمی مانند سرعت سایت و توانایی پاسخگویی به تعاملات کاربر را پیگیری کنید. سپس می توان از این داده ها برای کاهش زمان بالا آمدن صفحه و کاهش نرخ پرش استفاده کرد. عملکرد ضعیف وب سایت ممکن است در اثر عوامل زیادی از اندازه پرونده های بزرگ گرفته تا افزونه های منسوخ شده و غیره ایجاد شود و تأثیرات منفی بر قابلیت استفاده از سایت شما داشته باشد. به همین ترتیب، بالا نگه داشتن سرعت وب سایت بسیار مهم است. خوشبختانه تعداد زیادی ابزار تست عملکرد و سرعت سایت وجود دارند که می توانند روند کار را برای شما ساده کنند. در این مقاله، ما سه ابزار قدرتمند برای تست عملکرد و سرعت سایت را معرفی می کنیم و نحوه شروع کار با هر یک را به شما نشان خواهیم داد.

چرا تست عملکرد وب سایت شما مهم است؟

ابزار های تست عملکرد وب شما را قادر می سازد سرعت وب سایت خود را اندازه گیری کرده و روش هایی برای سرعت دادن به آن پیدا کنید. به عنوان مثال، می توانید از ابزارهای تست عملکرد وب برای دریافت بازخورد درباره دانلود عناصر در طولانی مدت استفاده کنید. این راه حل ها همچنین می توانند به شما کمک کنند هر مشکلی را حل کنید. اگر یک کسب و کار الکترونیکی را اداره می کنید، داشتن یک وب سایت کند مشتری ها را از برند شما دور می کند. از این گذشته، مطالعات نشان داده است که 40 درصد مشتریان وب سایتی را که بالا آمدن آن بیش از سه ثانیه طول می کشد، رها می کنند. اگر افراد از تجربه سایت شما ناراضی باشند، احتمالاً تلاش خواهید کرد تا آن را بهتر کنید.

متأسفانه، سرعت وب می تواند به مرور زمان کاهش یابد، چه به دلایل فنی باشد و چه به دلیل انباشتگی محتوا. به همین دلیل مهم است که به طور منظم وب سایت خود را به جای آزمایش در هنگام راه اندازی، کنترل کنید و از ابزار های تست عملکرد سایت استفاده کنید. هدف این است که درک کنیم که چگونه مرورگرهای وب کار می کنند، و یک تجربه کاربری برجسته ایجاد می کنند.

3 ابزار برای تست عملکرد وب سایت

اگرچه ابزارهای تست عملکرد زیادی برای انتخاب وجود دارد، ممکن است یافتن یک ابزار مناسب با نیازهای وب سایت شما دشوار باشد. برای کمک به شما در ارائه بهترین تجربه ممکن کاربر، در اینجا سه سیستم عامل وجود دارد که می توانید برای نظارت بر عملکرد سایت خود استفاده کنید.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights (PSI) نوعی ابزار تست عملکرد سایت در هر دو دستگاه دسکتاپ و موبایل است. PSI با جمع آوری داده ها از چندین منبع و سپس تبدیل این معیارها به یک امتیاز عملکرد کلی را گزارش و پیشنهادهایی برای بهبود سرعت بالا آمدن صفحه ارائه می دهد. برای تست سرعت وب سایت خود، به سایت اصلی PSI بروید. در نوار جستجو، اولین URL را که می خواهید بررسی کنید جایگذاری کنید و روی Analyze کلیک کنید. سپس PSI گزارشی برای URL ارائه شده ایجاد می کند:

وارد کردن URL

گزارش PageSpeed ​​Insights به دو زبانه تقسیم شده است. زبانه Mobile نحوه عملکرد URL در دستگاه های تلفن همراه را شرح می دهد در حالی که زبانه Desktop آن را در PC و لپ تاپ ارزیابی می کند. هر دو این برگه ها حاوی داده های Field و Lab هستند. داده های میدانی(Field) براساس عملکرد تاریخی وب سایت است. در مقابل، داده های آزمایشگاهی(Lab) بر اساس بالا آمدن صفحه در یک دستگاه و مجموعه ای ثابت از شرایط شبکه است. ممکن است داده های Field و Lab شما متفاوت باشد، بنابراین باید اطلاعات هر دو زبانه را مرور کنید.

هر دو برگه دسکتاپ و موبایل همچنین حاوی داده هایی برای معیارهای زیر هستند:

  • اولین عنصر محتوایی (FCP). هنگامی که یک بازدید کننده به وب سایت شما وارد می شود، FCP توضیح می دهد که چه مدت طول می کشد تا مرورگر اولین عنصر از محتوای سایت شما را که به آن DOM (مدل سند شی گرا) را ارائه دهد. تصاویر، عناصر غیر سفید و گرافیک برداری مقیاس پذیر (SVG) همه محتوای DOM محسوب می شوند. شما اغلب می توانید با کاهش زمان بارگذاری فونت، نمره FCP خود را بهبود بخشید.
  • تأخیر ورودی اول (FID). روش های زیادی وجود دارد که بازدید کننده ممکن است با وب سایت شما ارتباط برقرار کند، مانند کلیک کردن روی لینک یا ضربه زدن روی یک دکمه. FID مدت زمانی است که مرورگر برای پاسخ دادن به آن تعامل، لازم دارد. FID زیاد اغلب نشان می دهد که مرورگر به جای انجام کار اصلی مشغول انجام کار دیگری است. برای بهینه سازی FID خود، می توانید مدت زمان طولانی ترین کارها را کاهش دهید یا JavaScript خود را بهینه کنید.
  • بزرگترین رنگ محتوای (LCP). LCP زمان رندر بزرگترین تصویر، ویدئو یا متن قابل مشاهده در صفحه نمایش را گزارش می کند. این معیار تلاش می کند تا سرعت دانلود قابل درک را اندازه گیری کند، زیرا فرض بر این است که محتوای اصلی صفحه شما همچنین بزرگترین عنصر است. روش های مختلفی وجود دارد که می توانید LCP را بهینه سازی کنید، از جمله با بهینه سازی کد هایCSS ، JavaScript و وب فونت ها.
  • تغییر چیدمان تجمعی (CLS). این بخش تغییرات غیرمنتظره چیدمان کلی سایت را اندازه گیری می کند، که وقتی یک عنصر قابل مشاهده موقعیت شروع خود را از یک فریم ارائه شده به فریم دیگر تغییر می دهد، رخ می دهد. به عبارت ساده تر وقتی شما یک صفحه را باز می کنید، به مدت زمانی که طول می کشد تا همه عناصر صفحه در سر جای خود قرار گرفته و اصطلاحاً صفحه پایدار شود، CLS گفته می شود.

گزارش PSI همچنین دارای یک بخش تشخیصی(Diagnostics) است. این بخش توصیه هایی شامل بهترین روش های بهبود عملکرد صفحه ارائه می دهد:

بخش تشخیصی(Diagnostics)

همچنین بخش ممیزی تصویب شده(Passed Audits) را مشاهده خواهید کرد، که در آن بررسی تمام عملکردهایی که URL شما با موفقیت انجام داده است لیست می شود:

بخش ممیزی تصویب شده(Passed Audits)

اگر می خواهید یک وب سایت بزرگ را تست کنید یا از آن گزارشات خاص تهیه کنید، PSI یک رابط کامل به نام API نیز دارد. می توانید برای استخراج خودکار همه داده ها و نمایش آنها به عنوان گزارش، از PSI Google استفاده کنید. استفاده از API PSI به یک کلید API نیاز دارد. برای گرفتن این کلید، به صفحه PageSpeed Insights API بروید و گزینه Get a key را انتخاب کنید. سپس می توانید یک پروژه جدید ایجاد کنید یا کلید خود را به یک پروژه موجود اضافه کنید.

Pingdom

Pingdom

Pingdom ابزار دیگری است که می توانید برای تست عملکرد وب سایت خود از آن استفاده کنید. این ابزار نظارت بر وب با ساختن کاربران مصنوعی و بررسی کاربران واقعی، از تعاملات بازدید کنندگان تقلید می کند. این ابزار گزینه مقرون به صرفه ای برای کاربران نهایی است. Pingdom هنگام انجام تجزیه و تحلیل، به شما در عیب یابی صفحه وب سایتتان کمک می کند. همچنین می توانید ببینید چه کسانی از سایت شما بازدید می کنند و این افراد از چه مرورگرهایی استفاده می کنند. بخش مفید دیگری که این ابزار دارد، تست سرعت سایت برای آزمایش در دسترس بودن امکانات و سرورهای سایت شما است.

اگر درباره “نظارت بر کاربر واقعی” کنجکاو هستید، این ابزار دارای ویژگی هایی کلیدی مانند نقشه برداری مستقیم مکان، روند عملکرد قابل مشاهده و فیلتر پیشرفته، برای جمع آوری اطلاعات در مورد مشتریان است. Pingdom برای مدیران وب و توسعه دهندگان وب ایده آل است، زیرا یک ابزار مقرون به صرفه برای تست سرعت و عملکرد سایت است. برای استفاده از آنچه Pingdom ارائه می دهد، می توانید اشتراک بخرید یا برای یک دوره آزمایشی 14 روزه ثبت نام کنید. وقتی برای Pingdom ثبت نام می کنید، می توانید به وب سایتی که می خواهید نظارت کنید وارد شوید.

بعد از چند لحظه، باید داشبورد Pingdom را ببینید:

داشبورد Pingdom

برای تنظیم “چک” ها می توانید از این پلتفرم استفاده کنید، که آزمایشات مشخصی را در بازه زمانی مشخص شده توسط شما انجام می دهد. بیایید بررسی کنیم چگونه می توان یک بررسی اولیه برای تست سرعت سایت، ایجاد کرد. در منوی سمت چپ، گزینه Monitoring> Uptime را انتخاب کنید. سپس می توانید Add new را انتخاب کنید:

 تنظیم "چک" ها

ابتدا باید به “چک” خود یک نام بدهید. سپس می توانید مشخص کنید که Pingdom هر چند وقت یکبار باید زمان کار وب سایت یا سرور شما را تست کند، از یک بار در دقیقه تا یک بار در ساعت:

درست کردن چک uptime

در “Check type”، می توانید چک هایی را که می خواهید Pingdom انجام دهد مانند سرور ایمیل، سرور شبکه یا URL وب سایت انتخاب کنید. سپس، در” URL / IP ” ، URL وب سایتی که می خواهید تست کنید را وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که URL موردنظر از HTTP یا HTTPS استفاده می کند. به طور پیش فرض Pingdom زمان کار شما را از سرور های اروپا و آمریکای شمالی آزمایش می کند. در صورت نیاز می توانید منطقه دیگری را تعیین کنید. اگر می خوهید از خرابی وبسایتتان مطلع شوید، مطمئن شوید که تنظیمات مخصوص برای دریافت اعلانات مربوط به هرگونه حادثه ای که با چک اتفاق می افتد را انجام داده اید.

در بخش Consider down after می توانید تعیین کنید که URL تا چه مدت از کار بیوفتد تا Pingdom شما را مطلع کند. بهتر است از تنظیم این مقدار به صورت “Instantly” خودداری کنید تا Pingdom در مورد هرگونه اختلال کوچک در سرویس شما را مطلع نکند. همچنین شاید بخواهید در کل مدت وجود مشکل دائماً برای شما اعلانی ارسال شود. برای درست کردن هشدار های پیگیری، می توانید از اسلایدر “Resend every” استفاده کنید. Pingdom حتی می تواند هنگام برطرف شدن اختلال وب سایت، آن را به شما اطلاع دهد. برای دریافت این اعلان، مطمئن شوید که چک باکس ” back up” انتخاب شده است.

برخی تنظیمات اضافی وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را امتحان کنید، اما این تنها چیزی است که برای ایجاد یک چک عملکرد به موقع نیاز دارید. در این مرحله می توانید بر روی “Create check” کلیک کنید.

“uptime check” شما شروع به کار می کند و در داشبورد Pingdom شما نشان داده می شود:

راه اندازی چک uptime

پس از ایجاد چک، می توانید کاربران اضافی بیشتری را به آن اضافه کنید. وقتی خارج از دفتر کار هستید، کاربران اضافی می توانند مفید باشند و می توانید مطمئن شوید که همیشه فردی هست که به هشدارهای Pingdom پاسخ می دهد. در منوی سمت چپ Pingdom، Users and teams> Users را انتخاب کنید. سپس می توانید با انتخاب Add user افراد بیشتری را به حساب خود اضافه کنید.

ابتدا مشخص کنید که آیا این شخص باید به عنوان مدیر، ویرایشگر یا Viewer اضافه شود. متناوباً، می توانید شخصی را به عنوان مخاطب اضافه کنید، این بدان معنی است که فقط هشدارها را دریافت می کند. در صفحه بعدی، اطلاعات شخص را وارد کنید و سپس روی “Add User” کلیک کنید.پس از ایجاد کاربر اضافی، می توانید این فرد را به چک “uptime” خود اضافه کنید. در منوی سمت چپ Pingdom، گزینه Monitoring> Uptime را انتخاب کنید.

چکی را که به تازگی ایجاد کرده اید پیدا کنید و روی دکمه فلش همراه آن کلیک کنید:

اضافه کردن کاربر اضافی

اکنون می توانید “Edit” را انتخاب کنید. در صفحه بعدی، به پایین به بخش “Who to alert” بروید. شما باید کاربری را که به تازگی ایجاد کرده اید مشاهده کنید. برای افزودن این فرد به چک خود،چک باکس آن را انتخاب کرده و سپس بر روی چک “Modify” کلیک کنید. اکنون، در صورت مشکل داشتن وب سایت، به هرکسی که به این چک اضافه شده اطلاع داده می شود. شما می توانید از Pingdom برای ایجاد طیف گسترده ای از چک های “performance”، از جمله چک “pages speed”، چک های ” transaction”و پیش بینی بازدید کننده ها، استفاده کنید.

Gtmetrix

Gtmetrix

اگر یک تحلیل دقیق از عملکرد وب سایت خود می خواهید، GTmetrix ابزاریست که می توانید از آن استفاده کنید. این پلتفرم با برنامه ریزی تست های صفحه وب سایت شما و خلاصه کردن نتایج در نمودار، عملکرد Real-time را ارائه می دهد. یکی از مزایای استفاده از GTmetrix، امکان تست صفحه در مرورگرها، شبکه ها و حتی کشورهای مختلف است. با GTmetrix، همچنین می توانید نحوه نمایش صفحات خود را در اندازه های مختلف صفحه نمایش، از جمله iPhone و تبلت، مشاهده کنید. برای دیدن عملکرد سایت خود، کافی است به صفحه اصلی GTmetrix بروید و URL سایت خود را وارد کنید. بسته به تعداد افرادی که در حال حاضر از این ابزار استفاده می کنند، ممکن است لازم باشد چند دقیقه صبر کنید. سپس GTmetrix گزارش مفصلی از عملکرد وب سایت شما ایجاد می کند:

 GTmetrix گزارش

این گزارش به چندین زبانه تقسیم شده است. زبانه PageSpeed توصیه هایی را برای کمک به شما در بهینه سازی وب سایتتان ارائه می دهد، مانند کوتاه کردن کدهای CSS، فعال کردن HTTP Keep-Alive و مشخص کردن کاراکتر در سطح سرور. زبانه YSlow با استفاده از الگوریتمی خاص، پیشنهادهایی را برای بهبود عملکرد صفحه شما ارائه می دهد. در مرحله بعدی، زبانه “Waterfall” نمایشی تصویری از نحوه ظاهر شدت تک تگ عناصر وب سایت شما را نشان می دهد، از جملهCSS ،HTML ، JavaScript، تصاویر، پلاگین ها و محتوای شخص ثالث.

شما می توانید از نمودار Waterfall ارائه شده برای تجزیه و تحلیل تأثیر هر عنصر بر زمان بالا آمدن کلی سایتتان استفاده کنید:

 نمودار Waterfall

زبانه Timings پیش بینی ای در مورد تقسیم زمان بالا آمدن صفحه را نمایش می دهد. با استفاده از این زبانه می توانید مدت زمان مورد نیاز برای رفتن به لینک های بعدی، اتصال، مدت زمان برگشت، First Paint، زمان تعاملی DOM و موارد دیگر را مشاهده کنید.

زبانه Video، این امکان را برای شما فراهم می کند تا مشکلات بالا آمدن را پیدا کنید، از جمله نقطه دقیق گلوگاه ها و توقف ها. می توانید از این زبانه برای ضبط ویدیویی از صفحه خود هنگام بالا آمدن استفاده کنید. سپس می توانید پخش را تا چهار برابر سرعت اصلی کاهش دهید. این ویدئو همچنین نمای نوار فیلم را ارائه می دهد، بنابراین می توانید یک تصویر به صورت چارچوبی از چگونگی بالا آمدن صفحه خود مشاهده کنید. در داخل ویدئو، می توانید به نقاط عطف بالا آمدن صفحه اصلی، از جمله DNS حل شده، اولین بایت و DOM بارگذاری شده، بروید.

سرانجام، زبانه History عملکرد صفحه شما را در طی زمان های مختلف نشان می دهد. بسته به چند بار آزمایش همان صفحه با استفاده از GTmetrix، این برگه ممکن است حاوی داده های مختلفی باشد:

زبانه History

نکاتی برای افزایش سرعت وب سایت شما

مدیریت یک وب سایت موفق کار سختی است. نه تنها باید دائماً ابزار ها و وب سایت خود را به روزرسانی کنید، بلکه باید مشکل زمان بالا آمدن کند را قبل از دیده شدن توسط کاربران، رفع کنید.

برای افزایش عملکرد بهتر، همیشه باید افزونه ها (مانند پلاگین ها و مضامین) را که دیگر استفاده نمی کنید حذف کنید، زیرا این فایل ها فضای زیادی را اشغال می کنند. برای ابزاری که تصمیم دارید آنها را حفظ کنید، مهم است که همیشه جدید ترین نسخه ها را داشته باشید. به دلایل مشابه، باید مطمئن شوید که هر پلتفرمی که برای اجرای وب سایت خود استفاده می کنید آپدیت شده است.

سایر نکات برای افزایش عملکرد بهتر عبارتند از:

  • به حداقل رساندن طول کد های سایت خود
  • فعال کردن حافظه پنهان
  • راه اندازی شبکه تحویل محتوا (CDN)

علاوه بر این، ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا زمان ارتقاء میزبانی وب تان فرا رسیده است یا خیر. یک طرح میزبانی که به اندازه کافی سریع نباشد یا فضای کافی ارائه ندهد، می تواند سایت شما را از بین ببرد و اهمیت ندارد که چقدر بهینه سازی انجام داده اید.

اگر هنوز در یک طرح میزبانی وب خاص هستید، توصیه می کنیم از خدمات ممتاز سرور دیدن فرمایید. طرح های میزبانی این خدمات هنوز بسیار مقرون به صرفه هستند و عملکرد و مقیاس پذیری پیشرفته ای که شما برای ادامه کار سریع وب سایت خود نیاز دارید، ارائه داده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا