مفاهیم پایه

سرور چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ معرفی کامل سخت افزار و نرم افزار سرور

سرور یک دستگاه تخصصی یا دستگاه با مجموعه ای خاص از برنامه هایی است که خدمات مختلفی را بر روی سخت افزار سرور ارائه می دهند، این نرم افزار بر اساس درخواست های مشتری خدمات مختلفی ارائه می دهد. اما “خدمات سرور” چیست؟ یک سرور می تواند ویژگی های مختلفی نظیر دسترسی متمرکز به اطلاعات، منابع، داده های ذخیره شده و سیستم مسیریابی را فراهم کند، سرور مانند شبکه سرویس گیرنده / سرور عمل می کند، زیرا سرور و کلاینت با هم برای تکمیل فرآیند عمل می کنند. سرور با نوع و اندازه های مختلف برای تسهیل کارهای مختلف می باشد.

معماری “کلاینت – سرور” چیست؟

سرور چیست
معماری کلاینت-سرور

در محاسبات کامپیوتری ، یک سرور یک برنامه کامپیوتری یا یک دستگاه است که برای دیگر برنامه ها یا دستگاه هایی که ” کلاینت ” نامیده می شوند، عمل می کند.

در این ساختار که مدل کلاینت – سرور یا مدل سرویس گیرنده-سرویس دهنده نامیده می شود یک محاسبات سراسری واحد در چندین فرایند یا سیستم، توزیع می شود. سرورها می توانند عملیات متعددی را انجام دهند که اغلب “سرویس” نامیده می شود، عملیاتی همانند به اشتراک گذاری داده ومنابع یا هاستینگ بین چندین کاربر، یا انجام محاسبات برای یک کاربر. یک سرور می تواند به تنهایی در خدمت کاربران متعددی باشد و همینطور یک کاربر می تواند به تنهایی از چندین سرور استفاده نماید.

منظور از اینکه یک سرور می تواند چندین کلاینت را خدمت رسانی کند چیست ؟ هر سرور به طور همزمان می تواند به درخواست های چندین کلاینت پاسخ دهد. از طرفی یک کلاینت می تواند از چندین سرور استفاده کند. یک فرآیند کلاینت ممکن است بر روی یک دستگاه اجرا شود یا ممکن است از یک شبکه به یک سرور در یک دستگاه دیگر متصل شود. سرورهای معمولی ، سرورهای پایگاه داده، سرورهای پرونده، سرورهای پست الکترونیکی، سرورهای چاپ، سرورهای وب، سرورهای بازی و سرورهای کاربردی هستند.

سرور چیست


امروزه اغلب سیستم های کلاینت-سروری با مدل درخواست-پاسخ، پیاده سازی شده و غالباً با همین نام نیز شناخته می شوند: یک کاربر درخواستی را به سرور می فرستند تا آن سرور عملیاتی را انجام داده و پاسخی را به کاربر ارسال کند که معمولاً بصورت یک نتیجه یا تأیید است.

انواع سرور ها و کابرد آنها چیست؟

یک فرایند برای کاربر می تواند بر روی یک سیستم اجرا شود یا ممکن است به یک سرور بر روی یک دستگاه دیگر در شبکه متصل باشد. سرورهای معمول عبارتند از سرورهای پایگاه داده، سرورهای فایل، سرورهای ایمیل، سرورهای چاپ، سرورهای وب، سرورهای بازی و سروهای کاربردی.

انواع مختلف سرورها به شرح زیر است:

فایل سرور

سرور چیست


دستگاهی ست که فایل ها را ذخیره می کند و به مشتریان یا کاربران اجازه می دهد تا فایل ها را از آن آپلود و دانلود کنند.
انواع کلاینت ها چیست ؟ کلاینت ها عمدتا شامل رایانه، پرینتر، فکس و یا دستگاه های دیگر می شوند که می توانند به طور امن برای به اشتراک گذاری فایل ها به سرور متصل شوند.

سرور برنامه

سرور برنامه یک محصول مبتنی بر جزء است که همچنین به عنوان middleware (میان افزار) شناخته می شود، خدمات میان افزار را برای امنیت و نگهداری وضعیت ، همراه با دسترسی به داده ها و پایداری فراهم می کند. این شامل یک مقدار قابل توجهی از محاسبات بین سرورهای پایگاه داده و کاربر نهایی است.

سرور مجازی

معرفی سرور
مقایسه سرور مجازی و سرور فیزیکی

سرور مجازی یک کامپیوتر جداگانه است که منابع سخت افزاری و نرم افزاری را با دیگر سیستم عامل ها (OS) به منظور رفع تقاضای مشتریان به اشتراک می گذارد. سرور مجازی مقرون به صرفه است و کنترل منابع سریع تری را فراهم می کند.

سرور IRC

سرور IRC ، قابلیت های real-time را مخصوصا برای کاربرانی که در محیط مجازی کار می کنند، فراهم می کند که شامل سرورهای مختلف شبکه ای است که کاربران را قادر می سازد تا به یکدیگر از طریق شبکه IRC متصل شوند.

لیست سرور

سرور چیست



این نوع سرور، بهترین راه مدیریت لیست های پستی (mailing list) است. برنامه ای ست که که درخواست اشتراک برای یک لیست پستی را مدیریت می کند و پیام های جدید، خبرنامه ها و یا ارسال ها را از اعضای لیست به کل لیست مشترکان توزیع می کند.

سرور صوت و تصویر

سرور چیست2

قابلیت های چندرسانه ای را برای وب سایت ها فراهم می کند تا جریان محتوای چند رسانه ای کاربر را پخش کند.

سرور چت و سرور فاکس

سرور چیست



سرور چت قابلیت های real-time را برای کاربران فراهم می کند تا داده ها را در محیطی شبیه به گروه اینترنتی تبادل کنند و هم چنین سرور فکس نیز یکی از بهترین گزینه های ارسال اسناد در سازمان ها باشد.


هاست ایمیل

سرور ایمیل قابلیت انتقال و ذخیره ایمیل ها بر روی شبکه های شرکت های بزرگ از طریق شبکه های LAN، WAN ها و اینترنت را فراهم می آورد.

برای مشاهده پلن های هاست و سرور به لینک زیر مراجعه نمایید👇

پلن های تخفیفی ممتاز سرور

معرفی پراکسی سرور

پراکسی سرور به عنوان یک واسطه بین یک برنامه سرویس گیرنده و یک سرور خارجی برای روند فیلتر کردن درخواست ها برای بهبود عملکرد و به اشتراک گذاری اتصالات عمل می کند. پراکسی یا پراکسی سرور برنامه واسطه ای بین کاربر داخلی شبکه و اینترنت است که قایلیت های زیادی برای حفظ امنیت، نظارت مدیریتی، کنترل کاربران و سرویس های زخیره سازی دارد. پراکسی سرور قایلیت ایجاد فیلترهای خاص را برای فراهم کردن امنیت بیشتر در شبکه ایجاد می کند.

معرفی وب سرور

این نوع سرور یعنی وب سرور یک فایل را از طریق مرورگر وب به وسیله بارگذاری یک فایل از یک دیسک و انتقال آن از طریق شبکه به مرورگر وب کاربر به اشتراک می گذارد. این تبادل توسط HTTP بین مرورگر و سرور انجام می شود. سرور یک رایانه است که چندین وب سایت را میزبانی می کند. میزبانی بدین معنی است که تمام صفحات وب فایل هایی که برای پشتیبانی نیاز دارند در آن رایانه موجود است. سرور هر صفحه وب را از وب سایت میزبانی شده به هر مرورگری که کاربر از طریق آن درخواست را ارسال کرده، برای هر درخواست کاربر ارسال می کند.

پرسش های مرتبط

تفاوت سرورهای مجازی و هاست نیمه اختصاصی چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت که در سرویس های هاست نیمه اختصاصی یک سرور مجازی تدارک می بینند و مشترکین امکان دسترسی به روت سرور مجازی را ندارند. اما در سرویس های مجازی ، سرور مجازی را به صورت کامل در اختیار مشترک قرار می دهند.

نوع سیستم عامل های قابل نصب بر روی سرور مجازی چیست؟

امکان نصب سیستم عامل های لینوکس و مایکروسافت وجود دارد.

سرعت سرور به چه عواملی بستگی دارد؟

کیفیت پورت سرور شما، فاصله زمانی و مکانی سرور های شما، هارددیسک سرور مقابل که فایل مورد نظرشما روی آن قرار دارد و…

اهمیت محل قرارگیری سرور و تاثیر آن برسرعت سایت چیست؟

محل قرارگیری سرور بر سرعت، امنیت و سئو سایت بسیار تاثیر دارد.

سرور مجازی چیست؟

برای پاسخ کامل به این سوال می توانید مقاله معرفی کامل سرور مجازی را مطالعه نمایید.

چگونه می توانم هاست و یا سرور مورد نیاز خودم را تشخیص دهم؟

به شما دوستان عزیز توصیه می شود از مشاوره رایگان متخصصین ممتازسرور استفاده کنید. آن ها شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا